Rok od roku musíme k získávání zpětných odkazů přistupovat zodpovědněji. Neberte na lehkou váhu, odkud odkaz získáte. Už dávno to není o odkazech, ale hlavně o kontaktech, jaké si udržujete a získáte. I v roce 2018 jsou odkazy stále důležitým aspektem v SEO.

TIP: Zajímají vás hodnotící faktory Googlu? Podívejte se na kompletní seznam od Briana Deana. Uvádí 200 faktorů (aktualizace květen 2018)

Cena za linkbuilding

Ano. Ostatně jako u všech služeb a produktů, které musíte rozvíjet a zlepšovat, jinak vás konkurence převálcuje. Linkbuildingové strategie musí být promakanější.

Proč?

Hlavním spouštěčem je aktualizace algoritmu Googlu s názvem Penguin.
Zpětné odkazy musí pomáhat webům v lepší viditelnosti a ideálně přivádět nové návštěvníky na web. Vymyslete linkbuildingovou kampaň takovou, ze které budete těžit ještě v budoucnu. Pojede bez vašich velkých zásahů.

Místo počítání odkazů sledujte autority v oboru

Přestaňte se dívat na počet získaných zpětných odkazů.

Dívejte se samotný obsah na oslovených webech. Přátelsky a na rovinu komunikujte s majiteli webových stránek. Získejte kontakt a sympatie, pak už se vymyslí cokoliv. I kdyby vám prvotní záměr nevyšel.

Sledujte je, jak dokáží ovlivnit své publikum. Pravděpodobně to mohou být influenceři.

Jak funguje linkbuilding

Ne, opravdu nepotřebujete 20 nebo 30 odkazů na svůj web měsíčně, abyste na tom byli lépe, než vaše konkurence. Zakažte si tenhle staromódní pohled na linkbuilding.

Chtějte odkazy, které jsou kvalitní. Z autoritativních webů a relevantních vstupních stránek. Na které prostě chcete kliknout. Zní to jako klišé, ano. A ne vždy se to podaří, souhlasím.

S každým dobrým odkazem mohou přijít další nápady „jak na to“. Třeba si na linkbuilding troufnete sami. Pro začátek ale raději spolupracujte s dobrým a zkušeným linkbuilderem. Naučí vás mnohému. Nepokoní vám odkazový profil zbytečnými katalogy a PR články v magazínech, které nikdo nečte. Léčit takový penalizovaný web není žádná legrace.

Tipy na přečtení:

Nabídněte odpověď

Při návrhu webu a tvorbě obsahu se na to bohužel zapomíná. Vaši potenciální zákazníci mají problémy. Proto hledají službu, kterou poskytujete vy (ale i další konkurenti). Chtějí pomoci s řešením. Každý dotaz, který vám zákazník položí osobně, v e-mailu či řeší v diskusích a na sociálních sítích, je pro vás inspirací. Připravte zajímavý a užitečný obsah svým zákazníkům.

Je to první krok, který musíte přijmout. Řešte problémy klientů.

Řešte problémy klientů. Odpovídejte jim na dotazy

Řešte problémy klientů. Odpovídejte jim na dotazy

30+ účinných linkbuilding taktik

Připravila jsem několik oblíbených linkbuildingových aktivit, kterým se věnuji. Nebo se jim chystám věnovat.

    1. Najděte nefunkční odkazy (broken linkbuilding)
    2. Vytvářejte obsah = odkazové příležitosti
    3. Začnete s rozhovory
    4. Buďte ready pro interview
    5. EGO baiting – chvalte a odkazujte
    6. Staňte se autoritou v oboru
    7. Dejte prostor guest postům – a sami je pište
    8. Povídejte si v diskusích. Zn. opravdicky
    9. Pište o akcích, kterých se zúčastníte
    10. Odkazy z brandových zmínek
    11. Staňte se partnerem (např. mediálním)
    12. Spolupracujte s influencery
    13. Blogujte i jinde
    14. Staňte se redaktorem
    15. Napište o tom, kdo se rád pochlubí
    16. Poproste o odkaz do staršího článku
    17. Registrujte se do oborových a lokálních katalogů
    18. Odkazujte na odborné studie
    19. Domluvte se s blogery na recenzi
    20. Získejte odkaz z webu vysokých škol
    21. Pusťte na svůj web odborníky
    22. Udělejte si Link Prospecting
    23. Sledujte konkurenci
    24. Obnovujte odstraněné vstupní stránky
    25. Sdílejte praktické informace
    26. Kupte starý web
    27. Pořádejte akce a kurzy
    28. Linkbuilding outreach
    29. Udělejte seznam/katalog odborníků
    30. Nešetřete milými slovy v podobě doporučení
    31. Produkty a služby s virálním potenciálem

Najděte nefunkční odkazy (broken linkbuilding)

Broken linkbuilding je přínosná taktika. Díky ní můžete získat nejlepší odkazy z oborově podobných webů. Cílem je najít nefunkční odkazy vedoucí z tématicky podobných stránek a vytvořit na svém webu obsah, který se mohl pod nefunkčním odkazem dříve skrývat. K tomu vám může pomoci nástroj Wayback Machine.

Určitě nemusíte připravovat podobný obsah. Mnohdy stačí majitele webu oslovit a říct mu o chybě, kterou má na webu.

Pomůžete sobě. Zároveň pomůžete majitelům a administrátorům stránek s vylepšením UX. Budou rádi, když jim pomůžete odhalit odkazy, které vedou na chybové stránky 404.

Projděte si:

Pro broken linkbuilding využijte nástroj Ahrefs.com.

Využijte rozbité odkazy ve svůj prospěch

Využijte rozbité odkazy ve svůj prospěch

Kontrolujte si také nefunkční odkazy na vlastních stránkách. Pokud posíláte uživatele na externí 404, nebudíte velkou důvěru. Na kontrolu webu a možných 404 můžete použít nástroje Ahrefs, Sitebulb, XENU, Screaming Frog, atd.

Zpět k taktikám

Vytvářejte obsah = odkazové příležitosti

Váš obsah musí být báječný. Ne špatný, ne průměrný. Ne podle analýzy klíčových slov s nejhledanějším objemem. Už dávno nepíšete pro vyhledávače, ale opravdové lidi, je to tak? 😉

Ne vždy políbí múza, ne vždy je dostatek peněz na profesionální infografiku a videa. Ne vždy je dostatek času na přípravu manuálů ke stažení. Rozumím tomu. Ale samotná touha je hnací motor. A jednoho dne 100% přijde ten nápad, který vám otevře dveře k odkazovým příležitostem.

TIP: Přečtěte si článek o odkazových příležitostech. Inspirovala mě kniha Ultimate Guide to Link Building.

Pište vlastní blog. Nepište stylem: co článek to reklama na produkt či službu. Přemýšlejte, s čím vaši zákazníci potřebují poradit. Inspirujte se u konkurence, v diskusích, na sociálních sítích a u skutečných zákazníků.

Zpět k taktikám

Začnete s rozhovory

Buďte vy ti, kdo osloví odborníky a poprosí je o rozhovor. Zeptejte se jich na pár otázek, které souvisí s vaším oborem. Respektive se ptejte na témata, která máte společné vy a dotazovaný expert.

Pokud se rozhovor povede, získáte hodnotný obsah pro svůj web/blog. Když bude extra dobrý, bude se sdílet na sociálních sítích. Nebo třeba získáte odkaz od dotazovaného experta či z jiného webu.

Odborníka, který už má na webu i prostor pro chlubení se, můžete hledat v Googlu například:

Samozřejmě, mnohem lepší způsob je chtít primárně rozhovor s konkrétním odborníkem a s ním až probrat možnosti odkazu. Když žádný nebude, rozhovor stejně udělejte. Jde vám hlavně o nejlepší a relevantní obsah, je to tak?

Zpět k taktikám

Můžu se vás na něco zeptat?

Můžu se vás na něco zeptat?

Buďte ready pro interview

Už jsem párkrát u zpovědi byla. Chcete se podívat?

Navazujte nové kontakty. Pište o tom, co děláte, co vás baví a jste v tom dobří. To je cesta k tomu, aby se o vás a práci, kterou děláte, dozvědělo více lidí. A nebojte se nabídnout rozhovor s vámi nebo jiným odborníkem ve vaší firmě v odborných magazínech.

Zpět k taktikám

EGO baiting – chvalte a odkazujte

V roce 2014 jsem napsala článek o účinném linkbuildingu– EGO baiting. Metodu doporučuji stále. Nic vás nestojí, ba naopak. Může vám přinést zmínky a odkazy na internetu a sociální sítích. Nové kontakty i pohled na vás a to, co děláte.

TIP: Kromě mého článku si přečtěte Ego baiting – polechtej ego, získej odkaz – Zdeněk Dvořák (2012)

Občas se řeší, jestli odkazování na externí autoritativní zdroje může přinést nějakou výhodu ve výsledcích vyhledávání v Google. Bohužel ne, jak řekl John Mueller na konci roku 2015.

Ale… 21. 2. 2016 vyšla tato studie na téma pozitivního vlivu odchozích odkazů: Research Proves Positive Effects Of Outgoing Links.

Zpět k taktikám

Staňte se autoritou v oboru

Tvořte obsah, který budou návštěvníci a zákazníci milovat. Tipy, návody, manuály. Pokud vás napadne téma, ale obáváte se, že článek nedáte dohromady sami, kontaktujte další odborníky a poproste je o názor. Není to ostuda. Naopak, váš obsah tak získá na důležitosti, protože bude obsahovat další citace expertů.

Zpět k taktikám

Dejte prostor guest postům – a sami je pište

Psát články na vlastní blog může být pro někoho těžké. Já jsem toho živoucím důkazem. Ale nějak se s tím popasovávám. Píši články na náš profesní blog Lady Virtual, občas něco pro rodinný magazín Tuhý kořínek, blogy svých dětí a občas i pro klienty. Baví mě psát, ale nikdy jsem nepsala více, než do pubertálního dívčího deníčku nebo nekonečných sešitů o Brendě a Dylanovi.

Jaké jsou výhody guest bloggingu? Pusťte svůj obsah do světa na webu, který má historii a důvěru čtenářů. Nenabízejte PR články, které jsou prošpikovány klíčovými slovy a zapáchají reklamou na 100 honů. Guest post připravujte s úctou k webu, který vám ho vydá.

Jak s guest posty začít? Projděte kontakty svých partnerů, klientů a dalších odborníků, které znáte. Prohlídněte si jejich web. Mají možnost vydávat články? Kontaktujte je. Zeptejte se jich, zda by vám pomohli s připravovaným článkem. Nabídněte jim odkaz a také odbornou výpomoc při psaní článku na jejich blogu. Klidně navrhněte téma, ulehčíte tím celou komunikaci.

TIP: Přečtěte si můj článek Je mi přes 30 a neumím psát. Třeba vás to nakopne a začnete psát více.

Zpět k taktikám

Povídejte si v diskusích. Zn. opravdicky

Nezavrhujte diskuse. Naučte se je používat. Vystupujte sami za sebe a tak, abyste se za příspěvky nemusely stydět. Uživatelům raďte, prostor pro odkaz přijde dříve či později.

Nebojte se sdílet své produkty, které diskutující hledají. Nabídněte jim odpověď na svém blogu a článek pak sdílejte. Nepřehánějte to s odkazy a klíčovými slovy v anchor textu.

Zpět k taktikám

Pište o akcích, kterých se zúčastníte

Choďte na akce a školení, které souvisí s vaším oborem a pak o tom napište. Je to velmi jednoduchý způsob, jak ukázat, že se vám někde líbilo. Že neusínáte na vavřínech a ještě můžete přednášející pochválit. To se hodí vždycky, viz taktika ego baiting.

Mrkněte se na akce, které jsem poslední dobou navštívila: ladyvirtual.cz/rubrika/vzdelavani/.

Odměnou za článek vám mohou být odkazy z pěkných domén, v oboru online marketingu například:

Zpět k taktikám

Odkazy z brandových zmínek

Když mi do e-mailu přijde alert z nějakého nástroje (Google, Talkwalker), neváhám a jdu se zeptat, jestli je možné přidat odkaz do článku, který právě vyšel. Mám připravenou zajímavou nabídku v rukávu. Několikrát se mi stalo, že odkaz do článku přidali zadarmo. I když jsem původní finanční návrh byl nad rámec a já se svěřila, že tak velký budget nemám a mít nebudu a že děkuju. Dost často se mi to kupodivu stává v realitním oboru.

Zpět k taktikám

Staňte se partnerem (např. mediálním)

Sledujte akce, veletrhy, neziskovky a další služby a staňte se partnerem. Třeba mediálním, pokud máte prostor na webu. Nebo sponzorujte. Finančně, darujte produkt nebo službu. Za to, že jsem pomáhala neziskové organizaci RUBIKON, jsem dostala odkaz z webu rubikoncentrum.cz.

Zpět k taktikám

Spolupracujte s influencery

Influencer marketing je určitě velmi zajímavá taktika, kterou je vhodné pustit do linkbuildingu a naopak. Přečtěte si článek o tom, co to všechno obnáší: Pusťte se do influencer marketingu. Jak na něj?

Velmi pěknou case study najdete v tomto videu:

Zpět k taktikám

Blogujte i jinde

Když vám to čas dovolí, blogujte i na jiných místech. Můžete mít své další spřízněné weby nebo se můžete domluvit na dlouhodobé spolupráci a dodávat hostovské příspěvky na jiný blog.

Dále se nabízí například blog na iDNES.cz (a další blogy ve větších magazínech), investujeme.cz, zenysro.cz nebo třeba utulne.cz.

Zpět k taktikám

Staňte se redaktorem

Obdobná taktika, jako ta výše uvedená (blogujte i jinde).

Redaktorská činnost vyžaduje trošku jiné schopnosti a znalosti, než si může „dovolit“ bloger. Do redaktorských článků dokážete většinou dostat pouze zmínku o nějaké firmě, s odkazem nejspíš nepochodíte.

A kde se můžete stát redaktorem? Zkuste vyhledat:

Zpět k taktikám

Napište o tom, kdo se rád pochlubí

Velmi oblíbená taktika je domluvit s někým, kdo má na svém webu něco jako napsali o nás. Kontaktujte ho, navrhněte nějakou příjemnou spolupráci. Vytvoříte obsah pro svůj web a zároveň získáte odkaz z webu, na který se jinak nedostante.

Zkuste vyhledat: [klíčové slovo] inurl:napsali-o-nas. Příklady takových stránek:

Zpět k taktikám

Poproste o odkaz do staršího článku

Jasně, není to bůh ví jaké terno. Odkaz v nově vydaném článku je považován za hodnotnější úlovek, než odkaz plácnout do 2 roky starého článku, ve kterém si žádnou aktualizaci nemůžete dovolit.

Na druhou stranu, pokud vám článek a doména z nějakého důvodu za odkaz stojí, udělejte to. Zeptejte se. Je možné, že získáte odkaz za pár stovek či jednotky tisíců, kdežto nově vydaný článek by vás vyšel na mnohem více.

A třeba to bude i zadarmo. Často se mi stává, že ze starého článku odkážou ze zmíněného webu nebo názvu společnosti jen tak, z dobrého srdce. Prostě jim to v redakci přijde fér a nevidí v tom problém. Samozřejmě nepoptávám odkazy z přesných klíčových slov.

Zpět k taktikám

Registrujte se do oborových a lokálních katalogů

Najděte si pár zajímavých katalogů z oboru nebo z místa, kde podnikáte. Žádné terno nečekejte, na druhou stranu pokud je ve vašem oboru zajímavý prostor, kde můžete pro sebe nebo pro firmu založit profil, udělejte to. Třeba vám to bude přivádět poptávky.

V oboru online marketingu je to například placený, ale promakaný katalog Na volné noze.

Zpět k taktikám

Odkazujte na odborné studie

Tohle asi neprojde pokaždé a v každém oboru. Mě se to náhodou podařilo díky článku v magazínu Tuhý kořínek.

Jedná se o článek Průvodce výběrem barefoot bot. Odkazuji z něj na zajímavou studii (https://www.tuhykorinek.cz/wp-content/uploads/2016/12/1905hoffman.pdf), kterou jsem umístila přímo na tuhykorinek.cz.

A zřejmě to mé umístění se jednoho dne vrátilo v Googlu jako výsledek hledání a pak se strhla lavina odkazů, které vedou na tento malý český osobní a můj magazín.

Získala jsem odkaz např. z:

Jak to štěstí pokoušet? Ukládejte si přínosné informace na svůj web.

Zpět k taktikám

Domluvte se s blogery na recenzi

Od blogera čekejte článek (pár článků) za vyzkoušení produktu nebo služby. Bude vás to stát méně, než spolupráce s někým, kdo je považován za influencera. Domluvte se na podmínkách spolupráce, ale příliš do názoru blogera nezasahujte. Koneckonců, i kdyby článek nevyšel zrovna pozitivně, je to pro vás zajímavý feedback.

Jestli vás spolupráce s blogery zajímá, zastavte se na dalším ročníku Blogerfestu.

Zpět k taktikám

Získejte odkaz z webu vysokých škol

Získat odkaz z webu vysoké školy není zrovna jednoduché, ale ne nemožné.

Zjistěte, jestli web školy nemá kategorii partneři nebo napsali o nás. Nebo zkuste na svém webu vyhlásit soutěž pro studenty středních/vysokých škol. Pěkný příklad uvedla Gabka Koščová v článku, ve kterém popisuje, jak získává zpětné odkazy.

S jedním klientem jsem připravovala speciální nabídku: Lampy do projektorů pro školy a vzdělávací instituce, bohužel se realizaci nepodařilo dotáhnout do konce. Spolupráce skončila kvůli útlumu poptávek po lampách a nástupu LED projektorů.

Zpět k taktikám

Pusťte na svůj web odborníky

U nás to moc nefrčí, podívejte se do Googlu, když zadáte: inurl:piste-pro-nas.

Ale proč ne? Víte, že tak můžete získat hodnotný obsah a zároveň odkaz, když se pisatel bude chtít článkem pochlubit?

Specifikujte si, koho na svůj web pustíte. V zahraničí je to celkem běžné. Požadavkem na webu se službou, která se týká zdravotní péče, mají třeba to, že přispěvatel musí být lékař. Když chcete psát pro psychologicketipy.cz, měli byste být psycholog.

V magazínu Tuhý kořínek www.tuhykorinek.cz/piste-pro-nas/ žádné extra požadavky nemáme, nechcete pro nás něco napsat? 🙂

Samozřejmě i vy se tímto způsobem můžete dostat na jiný web.

Zpět k taktikám

Udělejte si Link Prospecting

Je to jedna z možností, jak celkem rychle získat seznam webů, které mohou být vhodné pro spolupráci. K Link Prospectingu potřebujete vyhledávač Google a nástroj, který vám projde výsledky vyhledávání pro konkrétní fráze.

K Link Prospectingu používám nástroj Marketing Miner a napsala jsem o tom článek: Prohledávání v SERPu aneb Link Prospecting s příležitostí.

Zpět k taktikám

Sledujte konkurenci

Vyberte si byznysovou, marketingovou a inspirativní konkurenci a zjistěte si, jaké zpětné odkazy na web vedou. Využijte ty snadno získatelné (a relevantní) a přínosné, dobře hodnocené. Odkaz nemusíte získat podobným způsobem, jako to udělala konkurence.

Přemýšlejte nad získáním odkazu promyšleněji, zkuste navrhnout lepší téma, než má váš kolega/podnik z oboru. Vždy můžete být o krůček dál, i když přijdete později. Sledujte také zahraniční konkurenci. Zřejmě to pro vás nebude přínosné co do konkrétních webů, ale inspirace může být mnohdy větší, než vám dá konkurence z českého rybníku.

Zpět k taktikám

Obnovujte odstraněné vstupní stránky

Přes vhodné nástroje (např. Ahrefs) si jednou za čas zkontrolujte, jestli vám zpětné odkazy necílí na neexistující stránky. Může k tomu docházet za běžného provozu (nevhodné odstraňování produktů po vyprodání, atd.). Problémy začínají při migraci na jinou doménu, když nedojde k přesměrování všech URL adres.

Zpět k taktikám

Sdílejte praktické informace

Vytvářejte na webu možnost sdílení praktických informací, výpočtů, atd. Příkladem může být třeba výpočet na webu ventilatory: www.ventilatory.cz/kalkulacka?input=2:4:2:4669

Zpět k taktikám

Kupte starý web

Kupte obsahový web s historií a pěkným odkazovým profilem a použijte ho jako aktivum, až budete žádat o odkaz. Nebo přesměrujte na svůj web pomocí HTTP 301. Zdeněk Dvořák správně poznamenal, že lepší je ponechat web jako aktivum pro výměnu odkazů. Ano, pokud tuto možnost máte a můžete získat autoritativní a obsahově zajímavý magazín, udělejte to a nepřesměrovávejte.

Pro eshop.ledsolution.cz jsme koupili magazín osvetle.cz. Původně jsem majitele webu žádala o spolupráci v online marketingu. Zjistila jsem, že v únoru v roce 2016 končí portál provoz. Měli jsme o tuto doménu i obsah zájem. Majitel nám ho ale s obsahem prodat nechtěl. Jedinou možností bylo koupit doménu a přesměrovat na web eshop.ledsolution.cz. Magazín osvetle.cz měl velmi pěkný obsah, který jsme mohli uchovat jenom tím, že jsme některé články přenesli na web klienta. A odkazující domény jsou velmi zajímavé:

Zpět k taktikám

Pořádejte akce a kurzy

Jestli můžete aspoň občas uspořádat nějakou akci, kurz nebo workshop, můžete se registrovat do různých katalogů, např.:

Zpět k taktikám

Linkbuilding outreach

Osobně jsem linkbuilding outreach nezačala používat, ale je to bezpochyby dobrý nápad. Čas od času mi chodí e-maily s přáním zmínit například v tomto článku o linkbuildingu nějakou infografiku či taktiku. O linkbuilding outreach by vám více pověděla Gabka, která měla přednášku na SEOlogeru naživo.

Zpět k taktikám

Udělejte seznam/katalog odborníků

Seznam odborníků je moc přínosná věc. Nejen pro vaše čtenáře. Ale když pro odborníky připravíte možnost zápisu a vytvoření pěkného profilu, budou vám vděčný a svůj profil budou rádi sdílet. A pokud je něčím odměníte, třeba certifikátem, budou se tetelit blahem.

V online marketingu se můžete inspirovat Shoptet partnery nebo certifikací Collabim pro SEO specialisty.

Zpět k taktikám

Nešetřete milými slovy v podobě doporučení

Když jste spokojeni se službou nebo produktem, dejte vaši spokojenost vědět na těch správných místech. Třeba si jako poděkování vysloužíte zpětný odkaz. Podívejte se, jak to může vypadat:

Zpět k taktikám

Produkty a služby s virálním potenciálem

Sledujte aktuální dění a reagujte na ně. Třeba tím, že připravíte v e-shopu vstupní stránku s virálním potenciálem. Pamatujete si, když režisér Robert Sedláček přišel na předávání státních vyznamenání v mikině? E-shop Atex Sport nabízel mikinu podobnou té, kterou měl na sobě 28. října režisér Sedláček. Zdeněk Dvořák k tomu napsal shrnutí: Jak dopadl „Sedláček link bait“?

Pro bývalého klienta Avizo.cz jsem kdysi připravila inzerát: BMW M3 Chuck Norris. Tento inzerát získal několik přirozených odkazů z diskuzí:

  • http://www.bmw.banda.cz/diskuze/2/
  • http://www.tuning-forum.org/viewtopic.php?f=20&t=99017&start=1380
  • atd.

Zpět k taktikám

Články rozšiřující obzory

Ve výše uvedených článcích najdete další inspiraci. Ne všechny taktiky se hodí pro každý obor. Je potřeba testovat, co zafunguje.

Linkbuildingu zdar! Míša

O čem ještě píšeme

Napište nám komentář

  1. Miloš, díky 🙂

    A v článcích to má úspěch? Já zkoušel produkty a neprošlo vůbec nic.

  2. Ahoj Mirku, soustředím se hlavně na články. Produkty jsem nezkoušela, ale chystám se.

  3. Mám dotaz k broken. Funguje ti? Přesněji funguje ti jinde než na články? Třeba na produkt nebo službu?