Prohledávání v SERP aneb Link Prospecting s příležitostí

V hlavě se mi rodí a ukládají témata, ale času málo. Dělím ho mezi klienty, rodinu a zahradu. Naposledy jsem několik hodin věnovala článku pro nový projekt Ecommerce Bridge od Štefana Polgáriho.

Bavilo mě to a povzdechla jsem si, že já ani Adam nemáme čas věnovat se našemu blogu. Prozatím. Než druhý malý tvor nenarukuje do školky.

O víkendu přišel nepatrný záchvěv. Tatínkatelé (😉) z onlinu odjeli na výlet DigiApalucha a tak jsem se pustila do tématu Jak dělám Link Prospecting.

Co je to Link Prospecting

Link Prospecting je to jedna z možností, jak celkem rychle získat seznam webů, které mohou být vhodné pro spolupráci v online světě. K Link Prospectingu potřebujete vyhledávač Google a nástroj, který vám projde výsledky vyhledávání pro konkrétní fráze.

Pamatuji si těžkou dobu, kdy se taková aktivita dělala ručně a zabralo to opravdu hodně času. Děkujeme za Marketing Miner (zakladatel Filip Podstavec).

Link Prospecting a Marketing Miner

Marketing Miner je jeden z nástrojů, který používám téměř denně. Momentálně u mě vedou 4 placené nástroje. Kromě Marketing Mineru také Collabim, Ahrefs a Sitebulb.

Články na téma Link Prospecting a Marketing Miner existují, ale nenašla jsem takový, který by se věnoval prohledávání v SERPu pomocí frází, které propojují klíčova slova, operátory a vzory (footprinty):

Pojďme hlouběji: Získejte seznam tématických webů s příležitostí

Získat větší množství webů se vám hodí z mnoha různých důvodů. Hledáte příležitost pro získání zpětného odkazu na váš článek nebo službu. Nebo možná hledáte inspiraci pro obsahovou strategii.

Jak se dostat k lidem a webům, se kterými vás spojuje téma?

A nebo… co na to jít ještě chytřeji? Pojďte najít vhodné weby, které jsou:

  1. nejen tématicky spřízněné,
  2. ale také mají vhodnou vstupní stránku (blog, diskuze, partneři, atd.)

Proč je to dobré? Ušetříte si čas a budete se věnovat pouze webům, které příležitost k odkazu mají pravděpodobně již připravenou.

Na webu mají vhodnou vstupní stránku, o kterou se můžete zajímat.

Link Prospecting pro magazín o zdraví

Na ukázku jsem si vybrala náš rodinný magazín o zdraví. Cílem následujících kroků bude najít vhodný seznam webů, které mohu postupně oslovit a požádat je o spolupráci. Nebo mohu odkaz jednoduše přidat. Nebo se inspirovat zajímavým tématem pro článek.

1. Seznam klíčových slov, vyhledávacích operátorů a vzorců

Dle knihy Ultimate Guide to Linkbuilding jsem si vybrala několik klíčových frází, které lze roztřídit do následujících typů:

  1. Obchodní fráze
  2. Zákaznické fráze
  3. Produktové fráze
  4. Influenceři, lídři
  5. Konkurence (firmy)
  6. GEO fráze
  7. Spřízněné fráze (related vertical)

Pro Tuhý kořínek jsem si kdysi dávno udělala jednoduchou analýzu klíčových frází v Collabimu, ale přiznám se, že pro tento článek jsem se touto analýzou neřídila. Snažila jsem se pro každý výše uvedený typ najít několik frází, které do něj mohou zapadat.

Připravila jsem si také vyhledávací operátory pro Google a vzory, které mohou být obsaženy v URL adrese nebo titulku.

Operátory můžete využít například k:

  • prohledávání v titulku – stanovíte si, že chcete weby s konkrétním titulkem, např.: intitle:seo
  • prohledávání v URL – chcete konkrétní frázi v URL: inurl:partneri
  • hledáte přesnou frázi na webu: “pište pro nás”

Více o vyhledávacích operátorech: Search Operators.

2. Uložené podklady

Vše jsem si uložila do spreadsheetu: 180928 – Link Prospecting pro Tuhý kořínek (list: Podklady do MM). Připravila jsem si i varianty pro hledání přesných frází (fráze s uvozovkami) a několik vzorů s použitím operátorů:

  • inurl:
  • intitle:

V rámci této analýzy jsem nezjistila všechny možné vzory. Jednalo by se o náročnější výstup a to není cílem.

3. Kombinátor slov PPC Keyword concatenation tool

Teď potřebujete sloupce vhodně zkombinovat. Z mých podkladů jsem zkombinovala klíčová slova (sloupce A) a vzory s operátory (B) v šikovném nástroji PPC Keyword concatenation tool. Nástroj dokáže vygenerovat požadované kombinace slov, včetně zvolených shod.

Stačilo mi tedy v tomto nástroji vstupní pole A a B. Pak kliknout na tlačítko CONCATENATE a mám výsledek o 1.720 řádcích.

  • TIP: Omezte vzory s operátory na rozumné množství.

Podívejte se na video:

Kombinace najdete na listu: PPC KEYWORD CONCATENATION TOOL (sloupec A).

4. Přichází na řadu Marketing Miner

Pak stačí jen vstupní data z PPC nástroje vložit do Marketing Mineru. Kliknete na modré tlačítko Vytvořit report. Vyberete Klíčová slova a fráze nakopírujete ze schránky do vstupního pole.

Definujete si název reportu (snažím se na to nezapomínat pro lepší přehled), zvolte jazyk, ve kterém chcete výsledky prohledávat (v mém případě CZ) a přejdete na Další krok.

V tomto kroku vyberete miner Link Prospecting. Podívejte se na video:

Výstup z Marketing Mineru může vypadat následovně: Link Prospecting v Marketing Mineru.

5. Zpracování výstupu

Data si stáhněte do xlsx tabulky a vylučte nerelevantní weby a URL. Obvykle to bývají těžko dosažitelné nebo i spam weby (vyhledávače, sociální sítě, wikipedie, zahraniční magazíny, atd.). K čištění můžete použít nástroj OpenRefine nebo xlsx.

Ze svého souboru jsem vyloučila:

  • blesk.cz
  • facebook
  • books.google.cz
  • docplayer.cz
  • databazeknih.cz
  • mall.cz
  • yotube
  • pinterest
  • twitter
  • a dalších podobné a nevhodné domény

Podrobněji se věnuji doménám s vyšším počtem výskytů. Kromě nerelevantních domén jsem odstranila většinu, která se netýkala „.cz“, případně „sk“. Také „pdf“ a „xls“ soubory. A domény, které se umístily s menším počtem výskytů. Taky můžete projít domény, které obsahují „seo“, „prclanek/clanky“, atd. Nakonec mi zůstalo z 10.000 domén necelých 1.300.

  • TIP: Buďte pozorní, pokud používáte cizojazyčné fráze (barefoot, henna, zero waste, atd.) Do výsledků se dostanou zahraniční a nerelevantní domény. Neobvyklé nejsou ani spam weby. Když si nejste jistí, doménu a odkazy z ní nemilosrdně mažte. 😉

6. Rozdělení podle taktik

Připravila jsem si sloupec, který mi definuje pouze taktiku. Dynamické doplňování nefunguje vždy 100%, ale u těchto vcelku jednoznačných parametrů ano.

Tohle rozdělení taktik mohu udělat díky tomu, že jsem na začátku nedávala do Marketing Mineru pouze klíčová slova, ale klíčová slova v kombinaci se vzory.

7. K doménám získejte data z Ahrefs nebo Majestic

K vybraným doménám z kroku 5 si z Marketing Mineru dotahejte data z Majestic nebo Ahrefs. Domény vložíte do Domain Mineru a zvolte Contact Finder, Ahrefs nebo Majestic (pokud máte). Zkusit můžete ještě Alexa Rank.

Výsledek z Marketing Mineru: Informace k doménám – Link Prospecting Tuhy korinek.

8. Tabulky propojte

Soubor si také stáhněte. Budete mít 2 výstupy. Stažené tabulky propojíte například pomocí funkce SVYHLEDAT . Z výsledné tabulky jsem si vytvořila kontingenční tabulku, seřadila podle počtu výskytů. Díky jednoduše pojmenovaným taktikám vím, kam se půjdu podívat.

V rámci taktiky „napsali o nás“:

  1. Mohu například napsat článek nebo přichystat rozhovor s nadací Dobrý Anděl (stránka: https://www.dobryandel.cz/napsali-o-nas-media/)
  2. nebo o středisku Toulcův Dvůr, kterému moc fandím (http://www.toulcuvdvur.cz/o-nas/tiskovy-servis/napsali-o-nas)
  3. nebo spolupracovat s magazínem Happymum (https://www.happymum.cz/tehotenstvi/napsali-o-nas/)

Pokud budu chtít nabídnout sponzorský dar, mohu oslovit:

  1. Pomocné tlapky (http://www.pomocnetlapky.cz/cz/sponzori/nasi-sponzori-2018-1949.html)
  2. Acentrum (http://www.acentrum.eu/sponzori)

Psát bych mohla pro:

  1. ZdravyCech.cz (https://zdravycech.cz/piste-pro-nas/)
  2. atd.

Tímto způsobem si jednoduše dokážete najít vhodné weby a zároveň je díky vzorům rychle rozdělíte podle taktik.

Výsledný soubor si můžete stáhnout zde: https://drive.google.com/file/d/1paiPJDYwYEZM7qiBNDksiGlrE8OZ6eO1/view?usp=sharing

Analýza SERP

V Marketing Mineru v klíčových slovech najdete kromě mineru Link Prospecting i miner s názvem Analýza SERP.

Zatímco Link Prospecting vám vrátí relevantní domény (a URL adresy) s počtem výskytů na položené dotazy, Analýza SERPu vám vrátí na výstup informace o přítomnosti AdWords a samotných výsledcích vyhledávání do desáté pozice.

Vyzkoušela jsem si pro menší dataset oba Minery. Více výsledků vrátil SERP Analyzer (asi o 7 domén). Jejich relevance mi připadala vyšší, než u Link Prospectingu. Filip mi k tomu dal vysvětlení.

Proč pro tyto účely hledání odkazových příležitostí pro linkbuilding používat Link Prospecting a ne analýzu SERP?

„Link Prospecting bere prvních 60 výsledků z Google a SERP Analyzer 10 výsledků z obou vyhledávačů. Proto u hodně podobných dotazů může přivádět relevantnější výsledky a více domén. Naopak, Link Propsecting při sahání až na 60tý výsledek občas i něco méně relevantního. Toto se ale mění s velikostí datasetu. Čím více dotazů, tím přesnější je Link Prospecting Miner a tím více dat ztrácí SERP Analyzer).“

Tak ať jde linkbuilding jak po másle.

O čem ještě píšeme

Napište nám komentář