10 užitečných nápadů, jak začít psát

10 + 1 nápadů, jak začít psát, mind mapa

„Dnes to půjde levou zadní,“ ujišťuji se. Uvařím si bylinkový čaj, přesvědčím se, že miminko usnulo spánkem spravedlivých a pak hurá k počítači.

Dnes článek na blog napíšu a hotovo.

Jenže místo polibku od múzy přichází prázdno, nejistota a nechuť. Jako vždy.

Jste na tom podobně?

I když od počítače odcházíte otrávení, nevzdávejte to. Příště to dopadne lépe.

Rozhodnutí začít psát je nejdůležitější.

Někdo je psavec od přírody, druhý musí makat

Jestli patříte do druhé skupiny a čas na psaní nemáte, najměte si šikovného copywritera. Na společné schůzce si popovídejte o vašem byznysu.

Rychle poznáte, jestli profesionálního psavce bude vaše podnikání bavit a pomůže vám pomocí textů zlepšit web.

Nebo začněte psát sami

Někdo má dar, že se do psaní textů pustí a jde mu to jedna báseň. Nelenil a četl jako o život. Má v krvi prodejní argumenty a zákazníci s nadšením berou, co nabízí. Sype z rukávu oblíbené filmové hlášky a vtipné bonmoty.

Nedělá mu problém během pár chvil vymyslet tajuplný příběh, při kterém se bojíte nadechnout. Nebo vášnivou povídku, u které na sobě cítíte doteky hlavního hrdiny.

No a někdo ho nemá. Třeba já.

Přečtěte si 10 + 1 nápadů, jak začít psát. Článek jsem napsala pro ty, kteří v životě nepsali a chtějí začít. Všechno jsem nejdříve otestovala na sobě. 🙂

Můj začátek

Psala jsem ráda už od malička. Vymýšlela jsem spoustu pohádek i příběhů. Později jsem ze slohových cvičení hrdě odnášela jedničky. Jenže sloh na základce či gymplu nemá s psaním na web vůbec nic společného.

Pamatuji si jako dnes, když jsem před šesti lety usedla k počítači v Holečkově ulici a s odvahou jsem se pustila do psaní svého prvního článku na blog Ataxo. Článek se jmenoval Network Culture Festival a strávila jsem u něj pěkných pár hodin. Blog již nefunguje, stejně jako společnost Ataxo. Článek jsem si ale našla přes web.archive.org a jeho znění najdete na našem blogu.

Ne, nenakoplo mě to k dalšímu psaní. Byla jsem z toho nervózní. Snad i polekaná.

Pocit, jak je nesnadné něco napsat a ukázat tím něco ze sebe, ve mně vzrostl v Dobrém webu.

Panečku, ukázat, že jsem odbornice na SEO a nic nezvorat. A hlavně odborně, ať je vidět, že nejsem žádný povaleč a flink! A co, že nepíšu lidsky.

Ještě že mi v Dobrém webu seděl za zády Adam, tehdy ještě „pouze“ kamarád. Vracel mi články upravené. Díky němu se z hospodských chuťovek k pivu stávaly lahodné hlavní chody. Bylo to žrádlo. Pod jeho prsty odborné a nudné texty získávaly melodii, spád, příběh a přitom se neztratilo nic z toho, co jsem chtěla sdělit světu.

Je více než jasné, že v našem týmu Ladyvirtal je Adam Copyguru a mentor, který mi pomáhá a radí, jak napsat text tak, aby se četl jako po másle. Jsem na začátku, ale díky němu mě to baví.

Chcete prozradit, co mi pomáhá?

Proč už se nebojím psát a jít s kůží na trh?

1. Nebojte se psát

Říkám si to neustále. „Neboj se a zkus to.“ A tak jdu a začnu psát. Je to nejjednodušší rada, kterou mohu předat.

Dostaňte se přes „řeku Nevole a Nechutě“. Sedněte a pište. Do telefonu na procházce, na papír v posteli, do Wordu.

Na rozjezd o své dceři, synovi, vaření nebo Tuhém kořínku. Nebo rovnou začněte psát texty na váš odborný blog.

2. Sledujte zkušenější

Adam si mě vzal za ženu, a tak mám copywritera doma. 🙂

Od něj jsem poprvé slyšela o vyprávění příběhů. Byla jsem „jenom“ na to SEO. Nikdy ne způsobem:

SEO texty. Ale fuj!
SEO texty. Ale fuj!

Přesto jsem se řídila hlavně touhou, aby v textu klíčová slova byla.

Kdo ale nakonec kupuje? Návštěvník nebo roboti vyhledávačů?

Jestli máte v okolí někoho zkušeného, čtěte jeho e-maily pozorně, přemýšlejte nad jeho vyjadřováním. Zeptejte se ho, jestli nepíše články na svůj blog. Nebo firemní web. Pokud ano, ať se s vámi podělí. Zkuste od něj nasát know how.

Najděte si copywritera

Čtěte weby a blogy copywriterů.

Doporučuji

3. Řekněte to nadpisem

Nebuďte nudní. Čtenáři se chtějí dozvědět nejen informace z vašeho oboru. Chtějí se bavit.  Nebo potřebují útěchu, že v tom problému nelítají sami.

Kromě toho, jejich čas je drahý, stejně jako ten váš.

Dejte si na hlavním nadpisu článku, či jiného obsahu, záležet. Nepodceňte ani podnadpisy. Text bude pro oko přehlednější, i roboty vyhledávačů potěšíte.

Miluji nadpisy od klientky

Píše o dětech, pro maminky.

Její nadpisy cílovku přitahují

  • Tuhle na svém blogu zahlásala – Praha má slabé mlíko! a já se podívala na zdravím kypící Lily Aničku… Dostala mě nadpisem.
  • Mám doma debila. Takový hezký, kontroverzní nadpis pro vtipný článek.

4. Naplánujte si obsah článku

Inspiroval mě článek od Dominky Špačkové Jak jsem zautomatizovala psaní článku. Šikovný postup. Pak také nedávný tweet s obrázkem checklistu na tvorbu prodejních textů od @ottobohus.

Před každým článkem si procházím myšlenkovou mapu, kterou jsem si připravila. Snažím se nezapomenout na nic důležitého.

10 + 1 nápadů, jak začít psát, mind mapa
10 + 1 nápadů, jak začít psát, mind mapa

5. Odpovězte zákazníkům v článku

Nevíte o čem psát? Inspiraci hledejte u zákazníků. Chodí k vám s dotazy „jak to funguje“, „proč to stojí tolik?“ nebo „co za to dostanu?“

Kolik klientů, tolik různých dotazů. Zapisujte si je. Až budete mít dostatečné množství otázek k jednomu tématu, napište článek.

Kromě toho, že máte přehled o tom, co zákazníkům není jasné a na co se často ptají, tak dále přemýšlejte

Pište pro své obecenstvo a za každou cenu nesoupeřte s konkurencí. I když i na ni se občas mrkněte.

6. Čtěte konkurenční blogy

Nepodceňte obsahovou strategii vašich konkurentů. Sledujte je.

Přemýšlejte, jak lépe vysvětlit to, o čem už napsali před vámi. Třeba máte s daným problémem větší zkušenosti nebo úplně jiný názor.

7. Vyprávějte příběhy

storytelling zní moc pěkně. Pro někoho je vymýšlení příběhů zábava, jiný se s ním trápí dlouhé hodiny.

Číst zajímavé příběhy ale baví každého. Dejte si na vyprávění záležet a vtáhněte čtenáře do říše snů, pohádek, ale i skutečných problémů a řešení, které máte v záloze právě vy. Správnými slovy vyvoláte příjemné představy a pocity.

8. Zapomeňte SEO copywriting

Pište pro lidi, necpěte do textů zbytečná klíčová slova. Zapomeňte na hustotu klíčové fráze v textu. Není potřeba desetkrát v textu zopakovat, že se jedná „o nejlepší hypotéka, která tu ještě nebyla. Hypotéka vám splní váš sen, proto si zařiďte hypotéka u nás.“ 🙂

Pište pro své cílové publikum, ne pro stroje.

Na co ale nezapomeňte

  • Hodí se klíčové fráze do titulku? Nadpisu a podnadpisů? Tak je tam dejte.
  • Klíčové fráze používejte i v textovém obsahu. Ale hezky česky. Skloňujte, používejte synonyma.
  • Stanovte si cíl článku na začátku. Nepište texty jenom kvůli SEO.

K „SEO textům“ jsem napsala článek: V Čechách SEO copywriting nechceme.

9. Staňte se knihomolem

Aspoň malým. Tedy knihomůlkem.

Díky pravidelnému čtení obohatíte svou slovní zásobu.

Už ve škole nám to říkali. Nevěřila jsem. Při psaní pro web musíte mít ale přehled, jaká slova čtenáře potěší, rozesmějí nebo naopak naštvou. Slovní obraty pro vás nejsou španělskou vesnicí. Taháte je jako esa z rukávu a bavíte obecenstvo.

Dlouho jsem nic nepřečetla a zdálo se, že ani s miminkem se do něčeho takového nepustím. Pak ale přišel den D a já zvědavě otevřela knížku Ragtime od E. L. Doctorow. Nechala jsem se unést příběhy amerických rodin a hlavně jazykem, jakým je kniha napsána.

A víte, co jsem udělala?

Při čtení jsem si začala vypisovat nevšední, ale přitom pěkné obraty:

  • Pochmurná děsivost.
  • Neměl ani vindru.
  • Žil podivně.
  • Hovořil s ostychem.
  • Hořká radost.
  • Měl pocit zmaru a chaosu.

Tip: Podívejte se také na seznam silných slov.

10. Běžné věci umí být milé

„Ráno se mi nechce z postele. Ať chci nebo ne, Lilka mě z ní spolehlivě vytáhne. Než se rozhýbeme, je 9 hodin a pomalu je čas připravit Lilinku na dopolední spánek v kočárku. A tak to chodí každý den.“ Nuda, šeď.

A co se na to dívat trochu jinak?

„V chůvičce slyším Lilinku. Právě se probudila a jemně pokňourává. A už trošku víc. Mám už prý vstávat. Má pravdu, naše malá holčička. Seběhnu ze schodů do pokojíčku, přitisknu k sobě pár měsíců starého človíčka a popřeji mu krásné ráno. Očka ji září radostí. Díky ní jsou zimní šedivé dny plné světla a očekávání nového dobrodružství.“

Dívejte se na běžné věci lepším pohledem a s úsměvem. Buďte nad věcí. Žijeme krátce. Často nás něco štve nebo trápí. Ale záměrný pozitivní pohled i na všední momenty podporuje dobrou náladu. Od toho je jen krůček k šíření radosti a smíchu. Dělání čehokoliv s chutí. Psaní článku s chutí a nadšením. Stane se z toho malé dobrodružství.

Nenechte si to pro sebe a sdílejte dál

Článek si pár dní „odpočinul“ a je připraven k vydání. Nenechávejte si ho jen na svém blogu a pošlete ho do světa. Přiveďte přes něj návštěvnost na váš web.

  • Vnitřní prolinkování
    • Odkažte na článek ze starších článků.
  • Sdílejte na sociálních sítích
    • Pusťte článek do firemního Facebook profilu.
    • Ukažte ho i přátelům na osobním profilu.
    • Nezapomeňte na Twitter, pokud na něm máte cílovou skupinu.
  • Zaplaťte si reklamu na Facebooku
  • Získejte zpětné odkazy

O dalších možnostech propagace si přečtěte v článku od Lukáše Pítry, Tvorbou obsahu kontent marketing nekončí!

Napadají mě další věci a určitě vy sami máte nějaké fígle, které vám pomáhají začít psát. Budu ráda, když mi je napíšete do komentáře pod článkem.

Článkem jsem chtěla motivovat ty, kteří ještě nezačali a potřebují slyšet, že v tom nejsou sami. Nejste. Já při psaní trpím, ale baví mě to čím dál víc.

Pokud jste již dávno za „bodem nula“ a psaní vám problémy nedělá, přejděte k dalšímu kroku.

Krásný den přeje

Míša

Nástroje, které vám pomohou

Staňte se kopíkem svého webu. Pomůžeme vám.

Najměte si šikovného copywritera, najměte si nás.

O čem ještě píšu

Napište nám komentář

    • Lady Virtual
    • 27.11.2017

    Denčo, díky za komentář. Klidně prosím napište Váš blog, pokud máte chuť. Držím palce, ať Vám psaní jde i nadále.

    • Denča
    • 27.11.2017

    Zdravím.
    Blog si vedu už dlouhou dobu, takže jsem si na všechno přišla sama,
    a o všem už vím.
    Každopádně je článek napsaný moc sympaticky a příjemně. Moc krásná práce!

  1. Ahoj Pepo,
    držím palce 🙂
    Míša

  2. Ahoj Míšo,

    díky za motivující článek s vyčerpávajícím návodem Jak na to. Teď už se jenom přehoupnout přes bod číslo 1 a opravdu začít 😉

    Dík moc
    Pepan

  3. Hezký den, Davide,

    moc mě těší, že se Ti článek líbí a i pomáhá. Jak vidíš, nejsi v tom sám.
    Čím více píšu, tím víc mě to baví. Takže nepřestávám a dnes vyndám ze šuplíku jeden z rozepsaných článků a pustím se do toho. 🙂

    Na blog o Thajsku se ráda podívám. Ať se dobře píše! 😉

    Míša

  4. Ahoj Miso,

    diky za tenhle clanek, je presne o me! 😀
    Jsem s psanim blogu na zacatku a zatim mi to jde velmi ztuha, specialne ten moment si k pecku sednout a dokopat se ke psani. Tva myslenkova mapa je super, s dovolenim ji rad priradim do sveho „How to…“ 🙂
    Snazim se v teto oblasti odstartovat svym miniblogem o ceste do Thajska, kterou jsem nedavno absolvoval a zjistuju, ze mam problem s tendenci zabredavat se do stale mensich a mensich detailu a text tak nekontrolovatelne bobtna.
    Ale jak pises, je potreba trenovat a trenovat…nevzdavam se, jsem teprv na zacatku a uspech uz vnimam to, ze jsem dokazal vubec zacit! 🙂

    Tvuj blog budu dychtive sledovat i nadale 😉
    Jeste jednou diky!

    -D-