ladyvirtual-sikovny-linkbuilder-linkbuilding-hledani-odkazu

Myslíte si, že linkbuilder je člověk, co lepí odkazy lepidlem? Tak to radši ani nečtěte dál. Ale jestli tušíte, že za každým kvalitním odkazem stojí dávka strategie, špetka drzosti a někdy i panák rumu na odvahu – pak vítejte. Tenhle článek je pro všechny, kdo chtějí vědět, jak poznat šikovného linkbuildera dřív, než vám nadělá víc škody než SEO.

Psal se rok 2008. Nastoupila jsem do společnosti Ataxo jako SEO konzultantka a po nocích jsem si přivydělávala získáváním zpětných odkazů. Nasbírané zkušenosti mi pomohly postupně vybudovat tým šikovných linkbuilderů.

Učila jsem je a zároveň se učila sama. Byla jsem zodpovědná a pyšná, když klientův web vítězil ve vyhledávačích. Tohle nadšení mě nepustilo dodnes – a v roce 2025 to platí dvojnásob, že šikovný linkbuilder je výhra pro váš projekt.

V odkazech nás jelo víc

Už na samém začátku, ve hvězdném Ataxo týmu, se mnou spolupracovali například Alena Vorlíčková – copywriterka a linkbuilderka na volné noze, nebo Daniela Rajtmajerová, tehdy SEO specialistka v Dobrém webu. Také Jiří Krejčík, internetový marketér od Kolína. Šikovní a talentovaní lidé, od kterých jsem mnoho pochytila.

Ve své profesní dráze jsem se několikrát vrátila k vedení týmu linkbuilderů – ať už to bylo v Dobrém webu či v Centrum Holdings nebo aktuálně v reklamní agentuře Expertia Digital s.r.o., ve které dlouhodobě spolupracuji s Mirkem Rojkem a jeho skvělým týmem.

Měla jsem tu čest pracovat i se Zdeňkem Linki Dvořákem, ještě v době, kdy linkbuilding nebyl jeho hlavní řemeslo (dnes je to ostřílený odborník, známý SEO konzultant a školitel). Také s cestovatelem a hudebníkem Vladimírem Rokoským, který dokázal najít příležitosti k odkazům třeba i na cestách v Maroku. 😊 Vyměnila jsem si dokonce nějaký ten reklamní prostor s Filipem Podstavcem (dnes zakladatel nástroje Marketing Miner) – a to za panáka. Ano, i takové barterové dohody se v linkbuildingu kdysi dělaly, a já doufám, že pořád dělají! 😊

Protože mám bohaté zkušenosti se získáváním správných odkazů i vedením týmu, rozhodla jsem se sepsat přehled deseti vlastností dobrého linkbuildera.

Za těch několik let se mnohé změnilo – máme nové nástroje, trendy i algoritmy – ale základní principy dobrého linkbuilding specialisty zůstávají podobné. Na konci článku najdete i tipy na nástroje roku 2025. Snad vám tento průvodce pomůže ujasnit si, jakého člověka na získávání odkazů hledat. A pokud už s nějakým spolupracujete a poznáte ho v tomto popisu (či dokonce podle historek), můžete si gratulovat!

1. Baví ho nejen online marketing

Na internetu je téměř nonstop a sleduje poslední trendy. Žije SEO a online marketingem obecně, nejen odkazy. Tuší o každé plánované změně algoritmu vyhledávačů – a různá „zvířátka“ ze SEO ZOO (Google Panda, Penguin a spol.) má dobře ochočená. 😉 Moderní linkbuilder se nezalekne ani AI novinek; ví o nástrojích jako Google MUM či o updatech typu Helpful Content a chápe, jak ovlivňují strategii získávání odkazů.

Skvělý linkbuilder hravě zastane i práci SEO konzultanta, nebo ten rozdíl ani nevnímá – má přesah. Pozná, kde má web slabá místa, proč není indexovaný, či co brzdí jeho růst. Zkrátka si poradí s každým SEO nešvarem. Je to typ člověka, který dokáže propojovat informace napříč obory marketingu. Představte si třeba někoho jako DJ Gyd, Zdeněk Dvořák – kromě odkazů miluje hudbu, ale SEO má v krvi. Takový člověk vidí linkbuilding v širším kontextu a baví ho to.

Takže něco jako DJ Gyd Zdeněk Dvořák (www.linki.cz). Kromě odkazů miluje hudbu.

2. Práce je pro něj adrenalin

A ne nuda. Těší se na nový projekt a občas nemůže dospat. Pokud váš linkbuilder působí k smrti unuděně, nesměje se a nemá nápady, někde se asi stala chyba. Možná až příliš mechanicky registruje do katalogů nebo bezmyšlenkovitě publikuje stále stejné PR články do šedivých webů – to nuda opravdu je. A slušně řečeno, je to o hubu. V roce 2025 už víme, že takové metody nejen nudí, ale mohou být i nebezpečné (Google je díky SpamBrain algoritmu stejně odhalí a zneutralizuje).

Správný linkbuilder ale svou práci bere jako výzvu a trochu i dobrodružství. Každý nový odkaz je malé vítězství. Klidně překročí komfortní zónu – zvedne telefon, osloví neznámé lidi, experimentuje s novými postupy. S nadšením a adrenalinem hledá neotřelé cesty k zisku odkazů. Může vypadat třeba jako (dnes již nejspíš kdysi, neb se jednoho dne holt většina z nás usadí 😊) cestující muzikant Vladimír Rokoský – notebook v batohu, kytara přes rameno – a hledal odkazy třeba až v Maroku. Tahle práce ho zkrátka baví, stejně jako poznávání světa okolo.

Váš linkbuilder by mohl vypadat jako cestující muzikant Vladimír Rokoský (www.getfound.cz). Hledá odkazy až v Maroku.

3. Zajímáte ho

Linkbuilder tělem i duší bude zvědavý na vás a váš byznys. Bude se vyptávat. Chce poznat, jak funguje váš projekt, vaše firma, váš produkt. Kdo je váš typický zákazník? A nespokojí se s obecným „muži 18–55 z Prahy“. Bude ho zajímat vaše unikátní prodejní nabídka, vaše cíle, marže, sezónnost – zkrátka vše, co mu pomůže pochopit, co opravdu potřebujete.

Jeho aktivní zájem o váš byznys nekončí po podepsání smlouvy. Naopak, pokračuje po celou dobu spolupráce. Dobrý linkbuilder přemýšlí jako partner, ne jen dodavatel odkazů. Ví, že kvalitní linkbuilding musí vycházet z podstaty vašeho podnikání – jedině tak může najít relevantní příležitosti a vytvořit hodnotné propojení. Pokud ho váš obor upřímně nezajímá, nebude to ono.

4. Šmíruje u sousedů

Nebojte, nemyslím tím nic nezákonného. 😊 Hned na začátku spolupráce se správný linkbuilder začne pídit po vaší konkurenci na internetu. Zjišťuje, kdo jsou vaši „sousedé“ ve vyhledávačích a co dělají pro svou viditelnost. A při dlouhodobé spolupráci průběžně sleduje, co se od nich dá okoukat pro váš web. Koukne, kdo na ně odkazuje, jaký obsah publikují, jak získávají pozornost.

Váš linkbuilder tohle nedělá? Chyba! Konkurence je studnice inspirace. Šikovný linkbuilder má detektivní talent na hledání konkurenčních výhod. Projede si jejich profil odkazů (třeba v Ahrefs), ale i obsahovou strategii. Dnes k tomu může využít i pokročilé nástroje: například analyzuje obsah konkurentů pomocí Surfer SEO, aby pochopil, jaká témata rezonují a kde jsou mezery, které by váš web mohl zaplnit. Zjistí si, jaké články či formáty u konkurentů přitahují odkazy – a tyto poznatky využije ve váš prospěch.

TIP: Tady je jeho domácí úkol

5. Hraje si na soukromé očko

Nejenže je pro něj získávání odkazů velké dobrodružství, ale také je velmi zvídavý. Doslova takové to soukromé očko marketingu. Prahne po stále nových informacích, které mu pomohou vyřešit zapeklité úkoly. Když narazí na problém (například těžko získatelný odkaz z prestižního magazínu), začne pátrat po kreativním řešení – jako detektiv hledá stopy, kontakty, cestičky.

Linkbuilder totiž musí být tak trochu Sherlock Holmes. Inteligentní, chytrý a bystrý. A pokud má na hlavě klobouk, dbejte na to, aby byl bílý! 🎩 (Jinými slovy, používá férové „white hat“ metody.)

Linkbuilder si občas hrajena soukromé očko

Dnešní Sherlock má navíc k dispozici i moderní lupy a databáze – od Google až po sociální sítě. Nebojí se využít třeba ani AI asistenty pro rychlé zpracování informací, ale vždy je kriticky vyhodnotí. Technologie mu pomáhají, ale mozek linkbuildera nahrazují jen částečně – tu správnou dedukci a instinkt musí mít on sám.

TIP: Přečtěte si

6. Volá, píše, chatuje…

Linkbuilder musí být komunikativní. Ať píše e-maily, posílá zprávy na LinkedIn, volá nebo „slackuje“, dělá to zdvořile a s rozumem. Umí oslovit cizí lidi tak, aby s nimi navázal vztah, ne je vyděsil nebo neurazil. Žádné hromadné spamování jedním šablonovým e-mailem na sto adres – takhle ne.

E-maily píše skutečným lidem, jeho metoda není bezhlavé copy-paste. Každé oslovení upraví na míru, protože ví, že personalizace zvyšuje šanci na úspěch.

Linkbuilder volá, píše, chatuje…

Dobrý linkbuilder se nebojí uvádět svůj telefon a být k zastižení. Když jde o vzácný odkaz, klidně zvedne telefon jako první a jde do boje – pro dobrý link udělá maximum. V roce 2025 se komunikace točí i kolem sociálních sítí a online komunit; linkbuilder se v nich umí pohybovat, nenuceně se zapojit do diskuse či navázat kontakt s influencery. Stal se z něj tak trochu i PR specialista – buduje vztahy, nejen odkazy.

(A ano, stále platí, že slušnost a gramaticky správný text jsou základ – i zpráva na Messengeru by neměla vypadat jak od robota, nebo hůř, jak od neandrtálce.)

7. Ví, jak na analýzu existujících odkazů…

… a jak se poprat s penalizací

Přišel k vám nový linkbuilder, ani se nerozhlédl a hned začal na shnilá jablka házet čerstvá letošní jablíčka – občas sladká, sem tam nějakou padavku? Fůj, to bude za pár týdnů ale smrádek! 🍎👃 Pokud váš web běží už nějaký ten rok, povinností správného linkbuildera je nejprve zkontrolovat váš stávající odkazový profil. Musí vědět, s čím pracuje, než začne budovat něco nového.

Správný linkbuilder si tedy udělá analýzu existujících zpětných odkazů vašeho webu. Je mu jedno, zda k tomu použije Majestic, Ahrefs nebo třeba Semrush – hlavně že získá detailní přehled. Důležité je, že zná silné a slabé stránky odkazového profilu a dokáže včas upozornit na případné průšvihy. Špatné či nefunkční odkazy jako „padavky“ uklidí (ideálně ještě dříve, než začne uskladňovat zdravé ovoce). Pokud by web trpěl penalizací od vyhledávačů (např. kvůli nekvalitním odkazům z minulosti), umí navrhnout řešení – ať už disavow neboli odmítnutí špatných odkazů, nebo postupné nahrazení špatných zdrojů lepšími. Rozumí si s Google Search Console a nepřehlédne žádné varování.

Špatné odkazy jsou jako shnilá jabka, pozor na ně!

Moderní linkbuilder má navíc k ruce chytré pomocníky – mnoho rutin za něj pohlídají nástroje. AI asistované vyhodnocování zpětných odkazů dokáže rychle odhalit podezřelé vzory (Google ostatně také využívá umělou inteligenci k detekci spamu). Ale šikovný linkbuilder se na nástroje nespoléhá slepě; výsledky analýzy vždy projde zkušeným okem a vyvodí z nich správnou strategii.

Mimochodem, kromě externích odkazů nezapomíná ani na ty interní. Projde si, jak máte provázaný web uvnitř – zda důležité stránky nejsou zastrčené hluboko bez interních odkazů. I interní linky ovlivňují „link juice“ a celkovou sílu webu.

V roce 2025 mu s tímhle úkolem mohou pomoci nástroje jako Link Whisper, které automaticky navrhují interní prolinkování na webech běžících na WordPressu. Dobrý linkbuilder tedy při analýze zreviduje nejen cizí odkazy směřující na váš web, ale i vaše vlastní odkazy uvnitř webu – aby žádný potenciál nepřišel nazmar.

TIP: Více o analýze odkazového profilu napsal

8. Připraví strategii a harmonogram

Než se celá paráda rozjede a linkbuilder vám začne posílat seznamy získaných odkazů, měl by připravit plán linkbuildingové strategie na několik měsíců dopředu. Prostě harmonogram: co a kdy bude dělat. Žádné hurá akce bez rozmyslu – místo toho promyšlená taktika.

Správný linkbuilder si s vámi na začátku sedne (osobně nebo na Zoomu) a poví: „Takže, pane Nováku, nejdřív se podíváme na váš odkazový profil a na to, co dělá konkurence. Z toho si sestavíme vhodné taktiky pro váš web example.cz. Pak se vrhneme na konkrétní možnosti – vybereme něco méně konkurenčního, ale co bude lidi bavit. To máme první měsíc…“ Dává to smysl? Jasně. Vy jako klient budete vědět, co se bude dít, a linkbuilder sám má plán a může systematicky postupovat.

Díky harmonogramu také víte, za co linkbuilderovi vlastně platíte. Zdaleka to není jen za získané odkazy, ale i za čas, který věnuje plánování nových strategií, hledání příležitostí, vytváření obsahu, komunikaci s partnery atd. Linkbuilding totiž není jednorázová činnost, ale kontinuální proces – a dobrý plán je základ, aby se na nic nezapomnělo a výsledky se postupně dostavily.

Linkbuilder připraví strategii a harmonogram

TIP: Pokud od svého linkbuildera žádný plán či strategii nevidíte, nasměrujte ho. Třeba k těmto zdrojům (anglicky):

9. Nebojí se napsat článek

V agentuře jsem kdysi psaní textů od linkbuildera nevyžadovala – od toho byli copywriteři. Ale časy se mění. Dnes vnímám jako velké plus, když linkbuilder zvládne napsat článek, který do linkbuildingového plánu zapadne jako prdel na hrnec. Proč? Protože obsah a odkazy jdou ruku v ruce. Linkbuilder, který umí napsat poutavý článek nebo vytvořit kvalitní infografiku, má navrch – nemusí čekat, až mu copywriter něco dodá, a dokáže reagovat rychle na příležitosti.

Samozřejmě, ne každý linkbuilder je rozený spisovatel. I já mám svá omezení a vím o nich – s některými texty bojuji. Dobrý linkbuilder ale také bojuje se svými slabinami a snaží se je překonat. Pokud ví, že psaní není jeho silná stránka, pracuje na tom, zlepšuje se. A hlavně píše hezky česky (nebo anglicky, pokud to situace vyžaduje) – žádné podivné „SEO texty“ poznamenané dyslexií či přehnanou snahou nacpat do článku klíčová slova.

Linkbuilder se nebojí napsat článek

Prostě, kvalitní obsah je základ a šikovný linkbuilder to ví. Když je potřeba, sám napíše článek, vytvoří tiskovou zprávu, připraví podklady pro blogery nebo navrhne text pro infografiku. Tím spíš v roce 2025, kdy se klade důraz na E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) – kvalitní obsah od znalého člověka se počítá. Linkbuilder se toho nebojí; pokud má možnost získat odkaz publikováním vlastního článku na kvalitním webu, chopí se pera (nebo klávesnice). ✍️

TIP: Co psaní obnáší

10. Má fajn reference a zná svou cenu

Peníze hýbou světem a zadarmo ani kuře nehrabe. Dobrý linkbuilder ví, jakou má cenu, a podle toho si také účtuje. Za pakatel od kusu (kus = odkaz) se nechá platit spíš začátečník, „webtržník“ nebo někdo, kdo pro vás „moc mocinky chce placovat odkazy“ (rozuměj: zoufale shání kšeft). Proti gustu žádný dišputát – pokud chcete ušetřit, klidně jděte do levného nováčka. Ale počítejte s tím, že levný linkbuilder může nadělat víc škody než užitku, zejména pokud ve vašem týmu chybí někdo zkušený, kdo by jeho práci korigoval.

Rozdíl je, jestli si někoho vezmete jen na malou jednorázovou akci, nebo na dlouhodobou spolupráci. Linkbuilder je profese, která by v online marketingu neměla pokulhávat za SEO konzultantem či webdesignérem. Určitě ne odborností – a tomu obvykle odpovídá i odměna. Myslete na to ve chvíli, kdy budete hledat linkbuildera „do 200 Kč/hod“.

Při výběru se zajímejte o zkušenosti a reference. Dobrý linkbuilder se rád pochlubí projekty, kde pomohl k růstu návštěvnosti či pozic. Podívejte se, pro jaké klienty dělal, případně si vyžádejte kontakt na někoho pro reference. Nebojte se také přizvat si na pomoc někoho nezávislého (třeba zkušeného SEO konzultanta), kdo vám s výběrem kandidáta pomůže. Mimochodem, i já stále občas pomáhám vybírat a školit linkbuildery – svého času jsem byla garantem pro pozici Linkbuilder v projektu Online People.

Závěrem: Neberte linkbuildera jen proto, že je levný. Spolupracujte s takovým, který ví, co dělá a zná svou cenu. Vyplatí se vám to.

Používám a doporučuji tyto nástroje:

Google Analytics

Linkbuilder musí mít přehled, jaké odkazy přivádějí návštěvnost a co návštěvníci po příchodu na web dělají. Dnes už máme GA4, ale princip zůstává – sledujte cíle, konverze a přínos jednotlivých kampaní/odkazů.

Google Search Console (dříve Webmaster Tools)

Pomocí GSC zjistíte, jaké stránky na vás odkazují, které dotazy vám přivádějí návštěvníky, a případně se můžete distancovat od špatných odkazů (Disavow). GSC také ukáže, jestli vaše práce má výsledky – např. postupný nárůst odkazujících domén či lepší pozice.

Majestic, Ahrefs, Semrush

Užitečné nástroje pro zkoumání odkazových profilů. Každý má své výhody: Majestic se svými metrikami Trust Flow/Citation Flow, Ahrefs s obří databází odkazů a detailními analýzami, Semrush kombinuje SEO funkce včetně odkazů. Šikovný linkbuilder umí číst data z těchto nástrojů a vyvodit z nich strategii.

Collabim

Nepostradatelný pomocník snad každého českého linkbuildera. Přehledně uchovává získané odkazy, hlídá pozice klíčových slov a usnadňuje reportování. V roce 2025 má Collabim řadu vychytávek – například vám pohlídá i změny na stránkách, kde jste získali odkaz, nebo integruje data z Google Analytics.

Mention a Alerts

Nástoje pro hlídání zmínek o vaší firmě či tématu na internetu. Buďte v obraze, co se kde šustne: když se někde objeví vaše značka bez odkazu, můžete hned zasáhnout a požádat o doplnění. Stejně tak odhalíte příležitosti, kde se o oboru mluví a stálo by za to se zapojit (a získat odkaz).

XENU, Screaming Frog

Nástroje pro procházení webu a hledání nefunkčních odkazů (404 apod.), které pak můžete využít ve svůj prospěch. Když najdete na cizím webu link vedoucí do prázdna, je to šance nabídnout vlastní relevantní obsah jako náhradu. Screaming Frog je v roce 2025 skoro povinná výbava SEO specialisty – umí toho spoustu. Legendární Xenu je starší, ale rychlý na jednoduché prohledání odkazů. Pro kontrolu odkazů přímo v prohlížeči se hodí i rozšíření typu Check My Links nebo LinkMiner.

Surfer SEO

I když primárně slouží k analýze obsahu a on-page faktorů, dobrý linkbuilder ho může využít při návrhu content strategie. Pomůže mu identifikovat témata, která konkurenci fungují (a získávají odkazy), a lépe sladit obsah s tím, co publikum hledá. Surfer umí zanalyzovat top výsledky ve vyhledávání pro dané téma a dát doporučení pro obsah – což se hodí při tvorbě článků, které mají přilákat odkazy (linkbait).

Link Whisper

Plugin do WordPressu, který usnadňuje interní prolinkování. Pro linkbuildera je užitečný zejména u obsahových webů/blogů, kde pomůže navrhnout kam vložit odkazy v rámci vašeho webu. Silná vnitřní struktura podpoří efekt získaných zpětných odkazů. Link Whisper šetří čas a zabraňuje tomu, aby některý článek zůstal osiřelý bez interních linků.

Marketing Miner

Český nástroj od Filipa Podstavce, který si vydobyl pevné místo ve výbavě nejen linkbuilderů, ale i SEO konzultantů, markeťáků a analytiků. Marketing Miner v roce 2025 umožňuje rychle získat data o zmínkách, odkazech, technickém stavu webu i chování konkurence. Umí vám vytáhnout seznamy webů, které odkazují na konkurenci (ideální pro linkbuilding), najít nefunkční odkazy, sledovat zmínky bez odkazu nebo kontrolovat indexaci stránek. Velkou výhodou je přehledné reportování, české prostředí a možnost automatizace opakovaných úloh. Skvělý pomocník pro ty, kdo potřebují data rychle, přehledně a srozumitelně.

Další seznamy nástrojů

Tento článek vyšel poprvé 12. 3. 2015, o 10 let později jsem ho aktualizovala 😊

O čem ještě píšu

Napište nám komentář

    • David Řezáč
    • 11.6.2015

    …Aneb proklepněte si svého linkbuildera 🙂 Článek s dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o SEO a linkbuildingu na:
    http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/

  1. Velmi hezký článek a vše pěkně shrnuto! 🙂

  2. Jako linkbuilder nemůžu jinak než souhlasit 🙂 povinná četba pro všechny zadavatele (account+klient)