Technické SEO je jediné, co máme pod kontrolou

1 Comment

Pro klienty hledám řešení pro technické nedostatky, které mají vliv na viditelnost webu ve vyhledávačích. Přesto jsem si ráda zašla na školení. Pro opravdu rozsáhlé weby doporučuji pány Pavla Ungra a Jardu Hlavinku.

O kurzu technické SEO

Školení technické SEO nejen pro vývojáře od pánů od SEO fochu, Pavla Ungra a Jardy Hlavinky (ze Seznam.cz), je komplexní a informačně nabité. Doporučuji všem vývojářům i SEO konzultantům, kteří chtějí najít společnou řeč a řeší „nekonečné“ weby.

Pavel Ungr a Jarda Hlavinka představují harmonogram kurzu Technické SEO nejen pro vývojáře

Pavel Ungr a Jarda Hlavinka představují harmonogram kurzu Technické SEO nejen pro vývojáře

Pavel Ungr oprášil a doplnil prezentaci, nejspíš inspirovanou úspěšnou přednáškou Nejčastější SEO chyby e-shopů (a jak je řešit).

Jarda Hlavinka píše blog jakdelatseo.cz. Ráda se vracím k jeho článku checklist pro přechod z http na https. V Seznam.cz se stará o to, aby byly weby firmy Seznam více viditelné ve vyhledávači Google.

Proč školení vzniklo? „Konzultanti nadávají na vývojáře. Vývojáři nadávají na konzultanty. Všichni mají v zásadě pravdu. Musíme se navzájem snažit pochopit,“ řekl Pavel.

Užijte si pár poznámek ze školení. A pokud školení chcete absolvovat, jsou zatím všechny termíny vyprodané. Ale raději se přesvědčte přímo u Pavla: Technické SEO nejen pro vývojáře. Případně se podívejte na jiné jeho školení.

Rozcvička na začátek

Pavel s Jardou na začátku rozebrali současný pohledu na SEO. A jaké problémy řešíme v roce 2018. Dost často už nemusíme chodit „ven“ z Googlu, odpověď už na nás čeká přímo tam. Narážíme na SERP Features – rozšířené výsledky vyhledávání. Nejen placené výsledky, ale také nákupy Google, Google mapy a rich snippety. SEO prý zabilo (not provided) v Google Analytics.

SEO rozhodně není mrtvé, jak se občas uvádí. Ani podvod na lidi.

SEO rozhodně není mrtvé, jak se občas uvádí. Ani podvod na lidi.

V roce 2018 čím dál více můžeme i ČR mluvit o RankBrain. Strojovém učení, díky kterému se na základě chování uživatelů přepisují výsledky v SERPu.

Nejvíce důležitými faktory v roce 2018 jsou

  1. Obsah
  2. Odkazy
  3. RankBrain

Technické SEO máme pod kontrolou

Říkají pánové na školení a já jim dávám za pravdu. Obsah z webu nám může někdo zkopírovat a vytvářet tak duplicity. Pohybovat se v linkbuildingu také neumí každý. Raketová věda to není, ale praxe musí nesmí chybět. A když si uvědomíme, že strojové učení RankBrain může změnit pořadí v SERPu dle toho, na jaké výsledky uživatelé klikají, nemůžete si být pořádně jisti ničím. Nebo právě jen tím, jak váš web funguje stran technického řešení. Pokud máte zkušeného a trpělivého vývojáře, který naslouchá a nepokládá SEO konzultanty za blbečky a kecálky. 🙂

Technické pasti na nepřipravené

Indexace

První část povídání byla zasvěcena indexaci.

Crawling vs. indexace

Rozdíl je v tom, že při crawlingu se roboti snaží stáhnout kód a při indexaci tzv. indexer ukládá do databáze a vrací v SERPu. Rozdíly mezi vyhledávačem Google a Seznam existují. 

Google zjistí URL, přijde na stránku a stáhne obsah. Vhodný ukládá do databáze. Na Seznam.cz přijde na stránku. Z důvodu výkonu se rozhoduje, zda bude stránku stahovat. Když se mu nelíbí (na stránce je lorem ipsum nebo je třeba prázdná), nemusí ji stahovat. Seznam.cz nemusí být pomalý, prostě jen nemá důvod stahovat.

Zákazy procházení a zákazy indexace

Pavel mluvil o zákazech procházení webu a zákazech indexace. Vždy nemusí být úplně jasné, co k čemu slouží. Já si ráda připomínám článek od Honzy Tichého: Robots.txt neslouží k zákazu indexace stránek.

Kodex dobré indexace

Líbil se mi termín Kodex dobré indexace. Myslím, že tímto kodexem jsou srozumitelně popsána pravidla Jak se dostat do vyhledávačů:

I. Poskytujte URL vyhledávačům
  1. Odkazy – Vedou na vaše stránky odkazy z významných a indexovaných stránek?
  2. Sitemap.xml – Máte odkazy v sitemap.xml? Je odkaz v robots.txt?
  3. Zadáno v Search Console?
  4. Odesláno přes formulář?
    1. Seznam: http://search.seznam.cz/pridej-stranku
    2. Google: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-urlpli=1
II. Dávejte jim důvody k indexaci
  1. Duplicitu vyhledávače nemají rádi
  2. Dobrý obsah od počátku
    1. můžete odradit při první návštěvě
    2. nevhodné URL označte rel =„nofollow“
III. Nevytvářejte překážky v crawlingu/indexaci
  1. Matoucí přesměrování
    1. I kanonizace je přesměrování (jen doporučení)
    2. Struktura přesměrování se často mění
    3. Násobné přesměrování (redirect chain)
  2. Příliš mnoho stránek
    1. Omezení robota – třeba wordpress.com (1 x za 2 sekundy)
    2. Příliš dlouhá odezva
  3. Funkční web, který nezlobí
    1. 3 x a dost
    2. Penalizace
    3. Neblbněte s JavaScriptem – location.href

Co se indexuje a neindexuje

Na scénu nastoupil Jarda Hlavinka a začal rozebírat jednotlivé prvky, které jsou indexovány a naopak vyhledávači Google a Seznam.

Co se indexuje / neindexuje?

Co se indexuje / neindexuje?

Tato část se samozřejmě neobešla bez diskuze, jak je to s indexací skrytého textu. Typicky záložky nebo ouška. V tuto chvíli platí, že na desktopu musí být text viditelný. Na mobilu to nevadí.

Další témata z technického školení

Sitemap.xml

Další velké téma byl soubor sitemap.xml. Jaké typy sitemap pro jaká média existují (URL adresy, videa, obrázky a zprávy). Jak může být soubor nejvíce velký a kolik maximálně URL adres. Jazykové mutace a parametry. Důležitá informace: URL v sitemap mohou být cross-domain. Do sitemap.xml patří jen důležité URL adresy (se stavovým kódem 200).  Rozhodně tam nepatří URL vracející 40x, 50x ani 30x. Dejte pozor na URL, které jsou zakázané k indexaci, k procházení nebo jsou kanonizované.

Neindexace URL

Diskutovaly se důvody a řešení pro neindexaci URL adres. Začněte tím, že budete posílat do sitemap.xml pouze důležité URL adresy. Nechceme indexovat to, co je duplicitní, nedůležité a má nízkou prioritu. Může se jednat o různé řazení produktů v e-shopech, nedůležité filtrování, stránkování, atd. Kluci shrnuli možná řešení. Upozornili také na správnou strukturu URL adres. V některých nesprávně řešených e-shopech se můžete dostat ke stejné kategorii či produktů různými cestami, které se promítají do URL adresy. Díky tomu vznikají duplicitní vstupní stránky.

Přesměrování a kanonizace

Kdy použít jedno a kdy druhé? Při přesměrování již původní URL neexistuje, je to zásadní a rychlý krok. Hodnocení se přesunuje. Pokud URL „jen“ kanonizujete, původní URL stále existuje. Stále se na ní roboti dostanou a ubírají kapacitu z crawl budgetu. Hodnocení se také přesunuje. Když už přesměrováváte trvale, zvolte raději 301, než 302. A když přesměrováváte, počítejte s dočasným propadem. Vždy záleží na návštěvnosti webu a množství přesměrování. Po přesměrování nezapomeňte poslat aktuální sitemap.xml do Google Search Console.

Přesměrování nebo kanonizace. Co použít? Malá ochutnávka ze školení

Přesměrování nebo kanonizace. Co použít? Malá ochutnávka ze školení

Stránkování

Stránkování je možná na první pohled jasné. Ale pokud máte e-shop a chcete vymyslet pro stránkování nejlepší řešení, nejspíš zjistíte, že jednoduché řešení neexistuje. Aspoň pro nás v ČR, kde podíly drží 2 největší vyhledávače Google a Seznam. Pro Google existuje elegantnější řešení, které ale nepodporuje Seznam.cz. Cílem je, aby lidé ve vyhledávačích viděli jen první stránku kategorie e-shopu. Ty ostatní musí jen procházet, ale není žádoucí, aby je ukládal do indexu. Zároveň by měl předávat link juice. Na další stránky (kromě první) dejte noindex, follow.

Filtrace (fasetová navigace)

Jsme opět u e-shopu. Rozhodněte se, které filtry jsou důležité a které ne. K tomu vám pomůže klasifikační analýza klíčových frází. Pro důležité filtry musíte vymyslet indexovatelné a cralowatelné řešení. Nezapomeňte filtrované důležité stránky uvést v sitemap.xml. Tzn. každý filtr je odkaz a není vypsaný JavaScriptem. Filtrované stránky jsou obsahově unikátní (černé lednice Samsung/černé lednic Bosch). Pokud to technicky nevyřešíte dobře, nedostane se na fráze typu „zelená košile“, „modrá košile“. Omezíte přístup lidem z vyhledávačů. Kdo to má vyřešeno dobře? Mrkněte na:

  • Heureku
  • Glami
  • Bellarose

Co se na kurzu probíralo dál?

Spousta dalších přínosných věcí. Kdybych se snažila zmínit a popsat vše, zřejmě bych tuto recenzi a poděkování Jardovi a Pavlovi nikdy na blog neposlala. Tak jen krátce:

Automatizace textů

Jak na to, když musíte otextovat pár tisíc stránek na e-shopu. Texty můžete částečně automatizovat.

Vícejazyčné weby

Google dokáže rozpoznávat jazyk, ale někdy mu to nevyjde. Existuje hreflang 🙂

Strukturovaná data

Vyhledávačům popisují strukturu dat. Díky tomu můžeme vyjádřit, že zmíněná část textu je například nadpis článku, další zase obrázek či nějaká akce. Mimochodem, víte, co se zobrazuje v ČR? Zdroj: Marketing Miner a školení.

Optimalizace obrázků

Nezapomeňte na popisný název, atribut ALT, okolní text, strukturovaná data a sitemap.xml, pokud je to přínosné.

Penalizace, její druhy a řešení

Globální vs. lokální penalizace. Manuální vs. algoritmická. Jak je můžete vyřešit. A co všechno vyhledávačům vadí a zakazují? Zmiňme obtěžující popupy, neoriginální obsah, cloaking, skryté přesměrování, skrytý text, atd.

SEO a JavaScript

Část o webech napsaných skriptovacím jazyku JavaScript, kterou vedl Jarda Hlavinka. Upřímně říkám, že to bylo maso a že si umím představit pár hodinové školení věnované jen této problematice. Pokud vás trápí něco kolem JS webů, určitě se ozvěte Jardovi. AJAX Crawling, _escaped_fragment_=, Server-side rendering. K pochopení budu bych si představovala více času nejen na školení, ale hlavně doma a v praxi. Tvrdím, že je to moje mezírka. A Jarda je borec! 🙂

Access logy

Proč je vhled do Access logů důležitý, co v nich hledat a jaké nástroje pomohou. Když se rozhodnete zkoumat Access logy z webu, hledejte chyby 400 a 500. Přesměrování, odchylky a jejich vzory. Máte šanci, že zjistíte více, než ze XENU, Sreaming Frog a analytických nástrojů. V případě ztracení v příkazové řádce bych se poradila s pány Pavlem a Jardou nebo bych se zeptala u Filipa ;). Na SEOlogeru 2017 vystoupil s přednáškou: Server logy a jak je využít pro SEO.

Page speed

Souhlasím s větou z prezentace: „Kvůli SEO vyřešte základ, kvůli lidem zrychlujte co to jde.“ Při prvních průzkumech rychlosti stránky si pomáhám nástroji Marketing Miner nebo PageSpeed Tools. V PageSpeed došlo v tomto roce ke změně a nově se měří rychlost vykreslování stránek, ve skutečném prohlížeči Google Chrome. Nově tu uvidíte Distribuci načítání stránky aneb kolik procent prvků na stránce spadá do rychlostí Fast, Average a Slow.

Distribuce načítání stránky v PageSpeed Insights

Distribuce načítání stránky v PageSpeed Insights

Přechod z http na https, redesign a nová doména

Když přecházíte, projděte si nejdřív článek Co si pohlídat při přechodu na HTTPS? Považuji ho za jeden z nejvíce srozumitelných článků v ČR. Když se chystáte k těmto krokům, nezapomeňte mít u sebe schopného SEO konzultanta. Je škoda přijít o zajímavou viditelnost a dobré hodnocení ve vyhledávačích díky přešlapům.

Za školení díky

Školení je super, zkuste se na něj dostat. Nebo se obraťte na Pavla či Jardu, pokud máte nějaké otázky či pochybnosti. Kluci často odpovídají ve FB skupině: SEOloger: Veřejná diskuse o SEO.

Jo a ještě jsem si odnesla jednu věc, která na školení vůbec nezazněla, proč taky :). Nutně potřebuji připravit si podobně sexy kreativní i nekreativní checklisty a udržovat je a aktualizovat. Jo a musím vyzkoušet skript na automatické testování SEO od @neologyc alias Jardy Hlavinky. (Jo a taky se postarat o zahradu :))

Pár článků k technickému SEO

Nástroje, které pro zjištění technických chyb používám

O blogu Lady Virtual

Jsme konzultanti a odborníci na SEO a UX. Profesní blog věnujeme těmto a dalším tématům z online marketingu. Co se šustne na sítích?

O čem ještě píšeme

Napište nám komentář

    • Martin
    • 15.3.2018

    Když je dobrý developer, tak technické SEO určitě není překážkou, ale může být docela dobrou konkurenční výhodou 🙂