V Čechách SEO copywriting nechceme

Z blogu serpiq.com

Skutečný copywriting je kumšt

Největší výzva bloggerů? Naučit se psát texty optimalizované pro vyhledávače, které osloví zákazníky.

Spousta e-shopařů a majitelů webů to již pochopilo. Do copywritingu, resp. šikovných copywriterů investují a rádi. Pak jsou tu ti druzí. Hledají levné, ale kvalitní lidi třeba na Webtrhu. Pisálci se tam sami nabízí od 100 Kč/NS. To bohužel ničí důvěryhodnost oboru.

Poptávky po SEO textech? Ne, prosím

Občas dostaneme poptávku na SEO copywriting či SEO texty. Poptávající již v prvním e-mailu klade podmínky a odvolává se na zastaralé „SEO copywriting“ techniky. Nebo spíš mýty.

V čem je problém? Někteří majitelé webů, e-shopů či samotní „copywriteři“ považují SEO texty za obsah, který se vycpe klíčovými frázemi v nějaké vymyšlené hustotě. Slyšeli jste už o tapetování klíčovými slovy? Klíčové fráze se pak ještě ztuční, dají do nadpisů, podnadpisů a je vymalováno.

Vyhledávače si to zamilují a budeme jedničky.

Co na SEO texty říkají čtenáři? Kroutí hlavou a dumají, jaký problém člověk měl, když plodil takový nečitelný blábol. Pravděpodobně si článek vůbec nepřečtou, protože se po několika prvních větách zastaví a odejdou. Proč? Protože se taková slátanina klíčových slov nedá číst.

Baví mě Markéta Kuchařová (@copytykev).

nebo obligátní:

Nedávno jsme dostali poptávku:

… já bych k tomu potřeboval napsat nějaké články kvůli vyhledavačům (SEO články) v příloze posilám v excelelových tabulkách co by jsem potřeboval za texty (počet slov, jaká klíčová slova,…)

U každého zadání v xls tabulce visely tyto poznámky:

  1. Klíčová slova by měla být umístěna rovnoměrně na celý text
  2. Unikátnost textu 95% a více
  3. Nespecifikuje cenu a systém slev

Hledané fráze do těchto textů samozřejmě patří a je potřeba na ně brát ohled. Ale nikdy nedefinujte počet frází, jak mají přesně vypadat nebo jakou má mít hustotu takový „oseovaný“ text. Opravdu tím můžete zabít svého copywritera, jak vtipně poznamenala Markéta.

Ukažme si prstem na „SEO copy“ nešvary

jakubnahodil.cz – Fotograf a kameraman Jakub za vámi pravděpodobně přijede kamkoliv do Čech a na Moravu. Umí totiž fotit děti, svatby, školky a to asi ve všech městech u nás. Schválně, najdete dole v patičce webu i svoje město?

svatebni-fotograf-ladyvirtual

5 SEO copy nešvarů

Berte ohled na lidi a pište pro ně.

Mýtus 1: Volte hledaná slova za každou cenu

Jasně, i dnes platí, že vyhledávače musíte „nakrmit“ klíčovými slovy. Mít přehled o tom, co se hledá a co je vhodné v textu použít. Ale neberte to jako mantru. Podívejte se do Google Keyword Tool nebo Skliku. Prozkoumejte, jaká klíčová slova lidé používají, když něco hledají.

Ale nekomolte texty jenom kvůli tomu, že se hledá „česká pošta sledování zásilky“, místo „… sledovat zásilky české pošty můžete na…“ Vykašlete se na nejhledanější 1. pád, texty musí znít přirozeně.

Mýtus 2: Čím hustěji, tím lépe!

Ohledně hustoty klíčových slov se mnoho odborníků již rozešlo ve zlém. Někdo byl větší strašpytel a nedoporučoval použít slovo více, jak ve 2 % textu. Jiný se naopak nebál a doporučil klidně 15 – 20 % textu prošpikovat pouze nejhledanějším klíčovým slovem.

Čtete takové texty? Pravděpodobně vás velmi rychle odradí. Vyvarujte se jim na svých webech a nepoužívejte jakékoliv nesmyslné nástroje.

Klíčové fráze používejte v textu nenásilně. Texty budou číst lidi a proto musí dávat smysl. Nezapomeňte slova skloňovat, používat synonyma a spřízněná slova.

TIP: K tomuto mýtu se vyjádřil Martin Šimko v článku SEO mýtus #1: Hustota klíčových slov musí být přesně x % (5. 1. 2015)

Mýtus 3: Pro SEO aspoň 1 normostrana

Hledíte stále na délku textů? Kratší, než jedna normostrana (čili 1 800 znaků) článek být nemůže, protože takový text nebudou mít vyhledávače rádi?

Z blogu serpiq.com
Z blogu serpiq.com

Ano, některé delší texty mohou být pro vyhledávače zajímavější. Ale natahovat a blábolit o něčem, co se vejde do 3 – 5 vět, je nesmysl.

Mýtus 4: Formátovaný SEO text = lepší viditelnost ve vyhledávačích

Doufáte-li, že vyhledávače milují formátované texty a hodnotí je jako lépe napsané, tak s vámi budu nesouhlasit. Díky zvýraznění klíčových slov v článku neříkáte robotovi: „posuň mě výš ve výsledcích vyhledávání“, ale formátováním a zvýrazněním některých textových částí pomáháte hlavně svým návštěvníkům orientovat se v textu.

Mýtus 5: Psaní pro psaní

Blogování má spoustu výhod. Lidi k vám přijdou přes long-tailové výrazy. V článku s nimi můžete komunikovat. Odpovídat jim na otázky samotným textem či v komentářích. To jsou všechno moc dobré důvody, proč psát. Když se ale do psaní pustíte jenom kvůli vyhledávačům, není to nejlepší cesta. Pište pro své zákazníky, nepište pro roboty.

Zajímavé články

O čem ještě píšeme

Napište nám komentář