8 otázek na tělo pro SEO konzultantky

SEO konzultant, SEO specialista, SEO odborník. Kam se podíváte, SEO služby nabízejí hlavně pánové. Přednáší, píšou, školí. Ale kde jsou ty ženy? Našla jsem je. Ne všechny, ale část něžných stvoření se mi podařilo najít a z té hrstky i pár vyzpovídat.

Otázky jsem nepřipravila sama. Poprosila jsem ochránce něžného pokolení, aby z něžných kvítečků vytáhly nějaké kostry ze SEO skříně. A zde jsou!

8 otázek na tělo

  1. Co bylo hlavním důvodem, že jsi spadla do oboru SEO a začala jsi se tím živit?
  2. Cítíš jako žena výhodu při komunikaci třeba ohledně zpětných odkazů, právě proto, že jsi žena? Jednáš většinou s muži? Využíváš/zneužíváš toho? 🙂
  3. Ženy jsou všeobecně více empatičtější, než muži. Zato jsou častěji méně technicky založené. Myslíš, že je to v oblasti SEO (resp. linkbuildingu, brandbuildingu nebo obecně navazování vztahů) spíše výhoda nebo nevýhoda? A proč?
  4. Myslíš, že technická část SEO může křehké ženské pohlaví spíše odrazovat a proto se mohou bát proniknout do tohoto oboru?
  5. Pomáhají Ti nějaké typické ženské vlastnosti při práci? Myslíš, že jsi třeba zodpovědnější, než muž SEO konzultant? 🙂
  6. Co Tě nejvíc baví? Je to technická část, analytická nebo spíše marketing a komunikace? A pokud Ti něco z toho vůbec nesedí, jak to řešíš?
  7. Jak vnímáš hranice mezi white hat a gray hat SEO technikami?
  8. Kam myslíš, že se bude SEO ubírat v dalších letech?

Otázky položili

Na otázky odpovídaly

Odpovědi SEO hrdinky: Danča Rajtmajerová

SEO konzultantka z Dobrého webu

Moje SEO dítě. Můžu to tak říct, Dančo? 🙂 Pomáhala mi s linkbuildingem v Ataxo, pak i v Dobrém webu. Do něho pak nastoupila a sedla si vedle mě do lavice. Je to dříč a měla by se víc ukazovat. 🙂 Chová větší pudly a zlepšuje weby v Dobrém webu.

daniela-rajtmajerova

Co bylo hlavním důvodem, že jsi spadla do oboru SEO a stal se Ti obživou?

Byla to náhoda, hledala jsem brigádu ke škole a přes známého jednoho známého jsem se dozvěděla o místě externího linkera v Ataxu. Studovala jsem marketingovou komunikaci, takže jsem se vlastně trefila do oboru a pouze jsem se více „specializovala“ směrem do onlinu.

Cítíš jako žena výhodu při komunikaci třeba ohledně zpětných odkazů, právě proto, že jsi žena? Jednáš většinou s muži? Využíváš/zneužíváš toho? 🙂

Ne.

Ženy jsou všeobecně empatičtější, než muži. Zato jsou častěji méně technicky založené. Myslíš, že je to v oblasti SEO (resp. linkbuildingu, brandbuildingu nebo obecně navazování vztahů) spíše výhoda nebo nevýhoda? A proč?

Moje zkušenost je ta, že základem jsou dobré komunikační schopnosti a vloha pro organizaci práce a lidí pod sebou. Technické věci se dají naučit a dohnat, komunikační schopnosti  většinou ne. Pohlaví podle mě zásadní roli až tak nehraje.

Myslíš, že technická část SEO může křehké ženské pohlaví spíše odrazovat a proto se mohou bát proniknout do tohoto oboru?

Těžko říct, mě ta technická část naopak docela láká. Ale já nejsem způsobem uvažování typická žena.

Pomáhají Ti nějaké typické ženské vlastnosti při práci? Myslíš, že jsi třeba zodpovědnější, než muž SEO konzultant? 🙂

Doufám, že žádné typicky ženské vlastnosti nemám. 🙂 Zodpovědnost je spíš otázkou povahy, než pohlaví…

Co Tě nejvíc baví? Je to technická část, analytická nebo spíše marketing a komunikace? A pokud Ti něco z toho vůbec nesedí, jak to řešíš?

Určitě mě hodně baví technická i analytická část. Vždycky mám radost, když se mi podaří odhalit, kde je problém, nebo přijít na něco objevného. Strašně nerada píšu veřejné články a komentáře k dění v oboru. Ne že by mě nebavilo psát nebo zjišťovat nové informace – to právě naopak. Akorát nemám potřebu se rozčilovat, protože  se zaručeně vždycky najde nějaký prudič, co začne slovíčkařit. 🙂 Ale je to součástí mé práce, tak se snažím hodně pracovat se zdroji, aby byly informace neprůstřelné. Založením jsem typ člověka, co bude radši mlčet a odvádět kvalitní práci; než abych neustále byla slyšet na všech komunikačních kanálech a práce za nic nestála. 🙂

Jak vnímáš hranice mezi white hat a gray hat SEO technikami?

Je to balancování na tenké hraně, kromě rozumu je k němu potřeba i trochu citu. (že by ta ženská vlastnost :)?)

Kam myslíš, že se bude SEO ubírat v dalších letech?

Technická a on-page část do sebe bude nabírat stále sofistikovanější nové technologie…část probíhající „mimo“ web se stane legitimní součástí PR.

Odpovědi SEO hrdinky: Kačka Brůnová

SEO konzultantka z inMatrix

Nemá ráda oslovení Kateřina. Tak je to prostě Kačka. Její osobní web je KaterinaBrunova.cz. Kačku znám několik let. Vidíme se jen online, ale mám ji moc ráda. Profesně roste. Kope SEO za inMatrix s.r.o.

katerina-brunova

Co bylo hlavním důvodem, že jsi spadla do oboru SEO a stal se Ti obživou?

Jako většina dobrých věcí, které mi v životě dávají smysl, je i to, že se živím SEO, vlastně náhoda.

Maturovala jsem na Obchodní Akademii. Původně jsem počítala se studiem VŠE a dráhou třeba daňové poradkyně. Ve třeťáku mě ale chytl volitelný předmět „základy HTML a CSS“, nakonec jsem odmaturovala z informatiky za 1 a klapla i přihláška na stejnojmenný obor na ČZU.

Asi ve druháku na VŠ jsem se doslechla o existenci hájedničky a rozhodla se tam zkusit štěstí po škole. Shodou okolností tam začal pracovat i můj tehdejší přítel a spolužák. Vzal mě s sebou na teambuilding k Sušici. V kolektivu geeků ujíždějících na nových technologiích a sociálních sítích se mi zalíbilo. Asi jsem nechala i dobrý dojem, protože se mi pak sama ozvala vedoucí týmu Hanka Kmecová. Přešla moje prvotní odmítnutí, že nechci pracovat ve stejné firmě jako přítel, zašly jsme – tuším v úterý – na společný oběd a ve čtvrtek a pátek už jsem měla úvodní školení pro linkbuildery.

Od linkbuilderky to bylo k SEO konzultance ještě kus cesty, ale našla jsem práci, která mě opravdu baví. Takže abych odpověděla na otázku, byla to vlastně souhra hned několika náhod. 🙂

Cítíš jako žena výhodu při komunikaci třeba ohledně zpětných odkazů, právě proto, že jsi žena? 

Nemyslím si, že by v tomhle ohledu bylo výhodou pohlaví, spíš si myslím, že je to o komunikačních dovednostech a schopnostech konkrétního člověka.

Já mám určitě výhodu v tom, že jsem hodně komunikativní osoba obecně a většinou dokážu vcelku přesně odhadnout správný tón komunikace. Řekla bych, že je to také o zkušenostech, například z přechodzích zaměstnání a brigád.

Jednáš většinou s muži? Využíváš/zneužíváš toho? 🙂

Od malička mi říkají, že jsem měla být spíš kluk a donedávna jsem se tak i oblékala. Až v posledních, řekněme 3 letech, jsem se naučila nosit sukně, podpatky a zjistila jsem, že se tak cítím taky dobře. Do té doby by to tedy ani nešlo.

Spíš už dobře znám pocit, že mě někdo podceňuje, protože jsem žena. A v případě jednání s klienty si dávám pozor, zda jdu na schůzku s ženou a kdy s mužem. Pokud bude mým protějškem žena, obléknu se určitě střízlivěji. Věřím tomu, že sukně občas pomůže, ale chci, aby mě klienti i kolegové brali hlavně kvůli znalostem a ne tomu, jak vypadám. Na tom pak můžu stavět i pozdějším věku, až nebude co ukazovat. 🙂

Ženy jsou všeobecně empatičtější, než muži. Zato jsou častěji méně technicky založené. Myslíš, že je to v oblasti SEO (resp. linkbuildingu, brandbuildingu nebo obecně navazování vztahů) spíše výhoda nebo nevýhoda? A proč?

Já myslím, že tohle je další historicky daný genderový předsudek . Oni kluci nejsou taková polena, co se empatie týče a ženy zase nejsou úplné technické antitalenty. Jen to chce nebát se to vyzkoušet. 🙂

Osobně se považuju za člověka, který nemá problém se domluvit takřka s kýmkoliv.  To určitě považuji za svoji výhodu.  Ale to je zase o dovednostech konkrétního člověka, nikoliv o pohlaví.

Jediný problém, kdy narážím, jsou „omezení“ lidé, kteří vědí všechno nejlépe a mají svoji pravdu. S těmi se člověk nedomluví ani při sebelepších argumentech. Pak vyklízím pole, neboť takoví lidé vlastně konzultanta nepotřebují.

Myslíš, že technická část SEO může křehké ženské pohlaví spíše odrazovat a proto se mohou bát proniknout do tohoto oboru?

Dřív asi ano, teď už se do technických odvětví křehká část populace tolik nebojí. Vždyť jednu dobu převládaly mezi konzultanty v hájedničce ženy. I v novém uskupení, které teď vzniká a jehož jsem součástí, je taky víc žen SEO konzultantek než mužů. Bohužel zatím nemohu prozradit víc.

Pomáhají Ti nějaké typické ženské vlastnosti při práci? Myslíš, že jsi třeba zodpovědnější, než muž SEO konzultant? 🙂

Znám řadu zodpovědnějších mužských než jsem já. 🙂 Napadla mě snad jedině schopnost zvládnout víc činností najednou. Ale i to má svoje omezení, jakmile dělám na rozboru nějakého webu, potřebuju naprostý klid a ideálně i ticho nebo hudbu, která mě oddělí od dění v místnosti.

Co Tě nejvíc baví? Je to technická část, analytická nebo spíše marketing a komunikace? A pokud Ti něco z toho vůbec nesedí, jak to řešíš?

Jsou dny, kdy se zahloubám do analýzy stránek a dokud ji nedodělám, tak nereaguju téměř na nic jiného a pak jsou dny, kdy pobíhám po klientských schůzkách a v kanceláři se ani neohřeju. Ještě sem tam proložit práci nějakou konferencí nebo školením a ideální zaměstnání je tady. Nemám ráda stereotyp a tahle práce mi zatím stále přináší něco nového.

Pokud bych si měla opravdu vybrat jednu z nabízených možností, je to ta technická část, což bylo i pro mě překvapením. Miluju ten pocit, když rozeberu klientův web na kousíčky a hledám problémy,  které způsobují, že mu na web chodí jen malá návštěvnost. Hodně mě to baví taky v návaznosti na komunikaci s vývojáři.

Jak vnímáš hranice mezi white hat a gray hat SEO technikami?

Hranice tam určitě je, místy velmi tenká. Je to jako s červeným vínem, jedna sklenička denně je dobrá na červené krvinky, ale pokud vypijeme každý den lahvinku či dvě, zaděláváme si na průšvih. Přesně tak je to v SEO a linkbuildingu. Dnešní doba už není o tom dělat „SEO bagrem“, na sílu. Chce to individuální přístup a opravdu nad projekty přemýšlet. Jemná přesná práce, jak se skalpelem.

Tuhle hranici vnímám hlavně v linkbuildingových aktivitách. Co se technického hlediska týče, tak jsou pro mě tyhle hranice mnohem zřetelnější.

Kam myslíš, že se bude SEO ubírat v dalších letech?

Pokud je to obligátní otázka, zda SEO zemře, tak souhlasím s názorem Marka Prokopa, že dokud budou lidi hledat, SEO tu bude stále.

Do budoucna doufám, že se i Seznam vzpamatuje a jeho algoritmus bude tomu od Googlu​ alespoň rovnocenným partnerem.

Mně osobně se aktuálně líbí směr, kterým se SEO ubírá, tedy budování kvalitního, originálního obsahu. Dřívější praktiky free PR článků, registrace do katalogů a uměle vyvolávané diskuze na diskuzních fórech, které byly tímhle balastem přeplněny, mě nebavily a jsem ráda, že jim odzvonilo.

Vymýšlet nové, kreativní věci mě baví. Jen si  musíme dávat pozor na Google a jeho updaty. Kolibřík je myslím si jasným znamením, tak uvidíme, jak daleko to Google dotáhne.

Odpovědi SEO hrdinky: Hanka Kmecová

Projektová manažerka v Mafra Digital

Hanka ze SEO zmizela již před nějakou dobou. Přesto byla v oboru SEO a linkbuilding velmi dlouho a byl by hřích ji nevyzpovídat. Hanka je první žijící linkbuilder Hájedničky. Stála u zrodu nástroje Collabim.

kmecova-hanka

Co bylo hlavním důvodem, že jsi spadla do oboru SEO a stal se Ti obživou?

Asi to souvisí s tím, že jsem stála u zrodu Collabimu a pomáhala Jirkovi s jeho rozjezdem. Namluvila jsem například první video návody Collabimu. 🙂 Ve stejnou dobu se mi také naskytla možnost brigády v Hájedničce v SEO oddělení, které tehdy vedl Honza Tichý. Byla jsem v prvním ročníku studií na VŠ a o SEO toho moc nevěděla. Brzy jsem ale propadla a dá se říct, že za své znalosti o SEO a linkbuildingu vděčím Honzovi a Vláďovi Saurovi. Byla jsem první linkbuilder Hájedničky, cca za rok a půl pak Hájednička měla linkbuildingový tým o sedmi lidech a já se jako nejzkušenější z nich ujala jejich vedení, co mě hodně bavilo.

Cítíš jako žena výhodu při komunikaci třeba ohledně zpětných odkazů, právě proto, že jsi žena? Jednáš většinou s muži? Využíváš/zneužíváš toho? 🙂

Tohle už popravdě tak 4 – 5 let nedělám.  Když jsem se ale linkbuildingu aktivně věnovala, nikdy jsem to tak nevnímala. Častěji na druhé straně stáli spíš weboví administrátoři muži, to ano, ale popravdě nikdy jsem to nijak gendrově nesrovnávala. Tj. ani jsem to nijak nevyužívala 🙂

Ženy jsou všeobecně empatičtější, než muži. Zato jsou častěji méně technicky založené. Myslíš, že je to v oblasti SEO (resp. linkbuildingu, brandbuildingu nebo obecně navazování vztahů) spíše výhoda nebo nevýhoda? A proč?

Myslím si, že technická část SEO byla dlouho přeceňována; poslední léta se o SEO mluví víc jako o marketingovém a contentovém oboru, což je správně. Empatie není u SEO klíčová, spíš je potřeba mít analytické schopnosti, jistou dávku kreativity, marketingového citu i pečlivosti. Nemyslím si tedy, že by muži nebo ženy měli díky svému pohlaví jakoukoliv výhodu, záleží spíš na individuálního vlastnostech člověka  a pak také chuti se tomu věnovat.

Myslíš, že technická část SEO může křehké ženské pohlaví spíše odrazovat a proto se mohou bát proniknout do tohoto oboru?

Je pravda, že když jsem začínala v Hájedničce před těmi cca sedmi lety, byla jsem v SEO oddělení asi jediná žena.

Jak jsem psala v předchozí otázce, technická část SEO byla dříve hodně přeceňována. Přikládala se jí zbytečně velká váha, přičemž o řazení výsledků hledání už dávno rozhodovali zcela jiné faktory. Dnes je vnímání optimalizace pro vyhledávače odlišné než před sedmi lety a i práce konzultanta nejkomplexnější.

Tj. dřív tomu tak možná bylo, posledních pár let už nevidím důvod.

Co Tě nejvíc baví? Je to technická část, analytická nebo spíše marketing a komunikace? A pokud Ti něco z toho vůbec nesedí, jak to řešíš?

Sama se SEO už pár let nevěnuji. Nejraději jsem měla asi práci s daty a jejich analýzu, případně návrh linkbuildingové strategie. Jestli mi něco vysloveně nesedí, to asi ne.

Jak vnímáš hranice mezi white hat a gray hat SEO technikami?

Je to zejména otázka volby strategie a investovaného času a peněz. Pokud se někdo rozhodne jít cestou gray hat SEO, dělá to většinou vědomě a je to součást jeho strategie. Někdy to vyjde, jindy ne. Pokud to vyjde, tak obvykle pouze na velmi omezenou dobu, třeba do dalšího updatu algoritmu.

Čisté SEO je samozřejmě dlouhodobá práce a ne všichni klienti to jsou schopni pochopit a tolerovat. S pomocí gray hat technik se dá udělat výsledek za kratší dobu. Je pak potřeba ale počítat s tím, že přidaná hodnota pro daný web je časově omezená a nese sebou další rizika.

SEO hrdinky zpovídali

Lukáš Pítra

lukas-pitra


Cítíš jako žena výhodu při komunikaci třeba ohledně
zpětných odkazů, právě proto, že jsi žena? Jednáš většinou s muži? Využíváš/zneužíváš toho? 🙂

Zdeněk Dvořák

zdenek-dvorak

Myslíš, že technická část SEO může křehké ženské pohlaví spíše odrazovat a proto se mohou bát proniknout do tohoto oboru?

Ján Januška

jan-januska
Co bylo hlavním důvodem, že jsi spadla do oboru SEO a začala jsi se tím živit? Co Tě nejvíc baví? Je to technická část, analytická nebo spíše marketing a komunikace? A pokud Ti něco z toho vůbec nesedí, jak to řešíš?

Jarda Vidím

jarda-vidim

Kam myslíš, že se bude SEO ubírat v dalších letech?

Radek Hojgr

radek-hojgr

Ženy jsou všeobecně více empatičtější, než muži. Zato jsou častěji méně technicky založené. Myslíš, že je to v oblasti SEO (resp. linkbuildingu, brandbuildingu nebo obecně navazování vztahů) spíše výhoda nebo nevýhoda? A proč?

Tomáš Pospíšil

tomas-pospisil
Jak vnímáš hranice mezi white hat a gray hat SEO technikami?
Pomáhají Ti nějaké typické ženské vlastnosti při práci?
Myslíš, že jsi třeba zodpovědnější, než muž SEO konzultant? 🙂

O čem ještě píšu

Napište nám komentář