5 banálních rad, jak si udržet dlouhodobého klienta

ladyvirtual-potreseni-rukou-dlouhodoba-spoluprace

Ztratili jste někdy klienta a pak si lámali hlavu nad tím, co se stalo? Já jo. V oblasti SEO a linkbuildingu jsme spolupracovali krátce. V průběhu spolupráce jsme si několikrát neporozuměli. Rozloučili jsme se po necelých 2 měsících spolupráce.

O čem si v 10 minutách přečtete? O tom, co, jak a proč dělám. O mé práci SEO konzultantky a linkbuilderky. O některých očekáváních, které máme já i klient na začátku dlouhodobé spolupráce. Z mé osobní zkušenosti vyplynuly následující rady:

  1. Pořádně se představte
  2. Komunikujte jednoznačně a srozumitelně
  3. 9 z 10 klientů si myslí, že to jde bez nich
  4. Co přesně budete klientovi dodávat?
  5. Účtování času

1. Pořádně se představte

„Dobrý den, milý kliente, jsem Míša Matanelli a chci vám a vašemu podnikání pomoci stát se více viditelnými na internetu.“

„Fajn, dobře. Chci měsíčně 20 odkazů, jeden asi tak za stovku, jdete do toho?“

Ne, nejdu, děkuju. Před 10 lety bych do takové zakázky šla, abych se něco naučila. Nekoukala bych na čas, ale na množství získaných odkazů. Dnes už ne.

Budu vám ráda získávat odkazy. Jenže… už moře času se živím jako SEO konzultantka. Pomáhám řešit chyby na webu. Vím, že se nejdříve musí upravit (a rozvíjet) web. Ráda a hodně do všeho kecám.

Kdo jsem?

Nejsem jen linkbuilder. Pokud hledáte někoho, kdo vám bude pouze získávat odkazy, nejsem ten správný člověk. Budu pro vás drahá. A budu vám říkat věci, které slyšet nechcete, protože „přeci chcete ty odkazy“.

Nejsem Pavel Ungr, nejsem Lukáš Pítra ani Martin Matějka. Jsem maminka dvou dětí a mám manžela Adama, který v tom jede se mnou (v návrzích webů i přebalování ;)). Na veřejné vystoupení, předávání know-how a další aktivity není zatím čas. Jediné mé “pí ár”jsou odborné články na blogu. Buduji brand s dětským křikem i smíchem za zády.

ladyvirtual-cela-rodina-misa-matanelli

Proč si vybrat mě?

Proč si vybrat pro dlouhodobou spolupráci právě mě? V čem je má přidaná hodnota a proč jsem dražší, než Tonda Vocásek z Kotěhůlek? Dodávám služby včas, často i dříve. Vše, co slíbím, dodám v termínu. Mám dlouholeté zkušenosti v SEO a linkbuildingu, nejsem žádný začátečník. Z příležitosti dokážu vytěžit maximum. Snažím se vymyslet proces a řešení, které usnadní práci. Klientům bývám na e-mailu k dispozici téměř 24 hodin denně. Ale samozřejmě, jsem taky jen člověk a chyby dělám. A nesu za ně odpovědnost.

2. Komunikujte jednoznačně a srozumitelně

Obecné informace, dotazník, setkání, a…

Jak pracuji? Nejdříve předám první a zásadní informace e-mailem. Pak posílám online dotazník. Jestli nám do této chvíle spolupráce „voní“, nic nebrání telefonické či osobní schůzce. Tento čas již eviduji v Togglu. Pracuji. Zjišťuji podstatné informace o podnikání. O cílových skupinách, zdrojích a možnostech, kterými disponujete. Zajímá mě čas, který můžete investovat do spolupráce, případně čas dalších kolegů.

Když se vrhneme do pravidelné spolupráce, nejdříve se podívám na web. Hodnotím nejen to, co vidím, ale také co mi říkají nástroje (Google Analytics, Google Search Console, MarketingMiner, Collabim, Majestic či Serpo – ten již bohužel k 15. 11. končí). Minimálně toto jsou nástroje, které mi napoví, jakým směrem se může strategie v prvních měsících ubírat.

Web samotný má hodně prostoru pro zlepšení? Milý kliente, než začneme získávat odkazy, doporučuji, abyste opravil několik zásadních věcí. Bez toho se nehneme.

Na řadu přichází strategie

První měsíc tvořím tzv. strategii linkbuildingu a dlouhodobé SEO spolupráce.

Strategie linkbuildingu je rozsáhlý dokument, ve kterém proberu nejen vaše současné možnosti v oblasti linkbuildingu, konkrétní taktiky, konkurenty, odkazové zaměření, harmonogram a předpokládané náklady na první měsíce. Věnuji se zde i případnému rozvoji obsahu, zapojím zásadní on-page postřehy.

Když uvidím, že na samotných stránkách toho potřebujete upravit daleko více, upozorním vás na to. Trvám na úpravách, bez kterých se daleko neposuneme.

3. 9 z 10 klientů si myslí, že to lze bez nich

Nedávno o tom mluvil linkbuilder Vláďa Rokoský na našem blogu: „Hrozně důležitý je přístup klienta. Vyhovuje mi spolupráce s někým, kdo se zajímá o online marketing a je připraven úzce spolupracovat. Je to velmi důležité a vždycky musíme klientům vysvětlovat, že přístup: „dáme peníze, vy nám výsledky a už se nemusím o nic starat“ nefunguje.“

Nefunguje. Prostě ne. Co většinou mohu při dlouhodobé spolupráci potřebovat?

  • Co bude teď a co potom – potřebuji od vás vědět nejen to, co je teď, ale i to, co se bude teprve dít, a to dostatečně dopředu. Ve firmě i v celém oboru. Chci vědět o nových produktech. O službách, které teprve chystáte.
  • Příprava obsahu – potřebuji od vás připravovat zajímavý obsah, nebo aspoň informace, ze kterých bude možné takový obsah tvořit (jestli nepíšete, můžeme vám pomoci s copywritingem).
  • Existující profily a odkazy – potřebuji pomoc s úpravou stávajících odkazů a profilů podle mých instrukcí. Proč to neudělám já? Třeba proto, že by to většinou není časově efektivní nebo proveditelné.
  • Partneři – potřebuji poznat vaše partnery. S kým dlouhodobě spolupracujete a na koho se mohu obrátit s prosbou o spolupráci v onlinu.
  • Propojení s dalšími odděleními – je u vás ve firmě PR oddělení? HR, podpora? Ukažte mi člověka z každého oddělení, kterého mohu požádat o radu, pomoc, informace.
  • a další bambilión věcí 🙂

Bez pomoci a podpory z klientovy strany se jakákoliv služba dělá velmi špatně. Člověk pak ohýbá přes koleno i to, co ohnout nelze. Cucá si informace z prstu. Pálí svůj drahý čas na tom, co by mohl někdo jiný pod jeho vedením zvládnout daleko levněji.

4. Co přesně budete klientovi dodávat?

Platíte mě za čas, ne za odkazy. Nestojím zrovna nejméně. Nenajdete mě na Webtrhu či jiných diskusních fórech, kde linkbuildeři prahnou po klientech a jsou ochotni nechat si za svůj čas, resp. za získané odkazy, zaplatit málo či ještě méně.

Jsem SEO konzultantka, linkbuilder nebo třeba i marketingový stratég. Říkejme tomu jakkoliv. Chci pomoci vašemu webu v lepší viditelnosti ve vyhledávačích. Nezáleží, jestli na to půjdeme cestou SEO konzultací. Nebo uvidíme, že web je naprosto perfektní a můžeme přistoupit k získávání odkazů.

Když to tak trochu nefunguje uvnitř firmy

Co když to skřípe v samotné firmě? Jednala jsem s majitelem společnosti o tom, jak co bude při dlouhodobé spolupráci fungovat. Zdálo se, že ve všem máme jasno. Ale v průběhu spolupráce se do hry začali zapojovat další a další postavy. Občas se zdálo, že neznají svůj scénář a učí se ho přímo na place.

Ve firmě jsem chtěla jsem zavést efektivnější pravidla a procesy. Chtěla jsem předat své know-how. No jo, ale může si to dovolit člověk, který je ke spolupráci přizván jen kvůli těm odkazům? Spíše ne. A může si dovolit za to chtít peníze? Ani omylem. Vracíme k bodu: Pořádně se představte.

5. Účtování času

Jak to je s účtováním času? Chci za svou práci moc nebo málo? Zvláště, když vyžaduji průběžnou pomoc a spolupráci? A na rovinu říkám, že nejsem pravá osoba pro samotné získávání odkazů bez promyšlené strategie? A teoreticky hrozí, že vám přidám ještě více práce? Co když je web v technicky špatném stavu a já začnu doporučovat změnu CMS systému?

Když se mnou nebo s Adamem začnete spolupracovat, ať již v oblasti SEO, linkbuildingu či UX, vězte, že vždy platíte za specialisty. Nezávislé profesionály, kteří mají zkušenosti na velkém množství projektů a mají za sebou i pár negativních zkušeností, ze kterých vyplynulo poučení. Díky tomu jsme mohli začít nabízet daleko kvalitnější služby.

Martin Matějka napsal článek Když uděláte na volné noze chybu. Je o tom, jak vyrobil chybu, definoval, v čem tu chybu vidí a co si z toho odnesl do dalšího podnikání.

Příprava, vzdělávání, nástroje a výsledky. Vše něco stojí

Máme spokojené dlouhodobé klienty. Volné kapacity máme nejdříve 2 měsíce poté, co nás zájemce osloví. Stali jsme se plátci DPH. Neustále se vzděláváme. Proto jsme se rozhodli od 1. 8. 2016 zvýšit hodinovou sazbu na 1.400 Kč 1.600 Kč pro nové klienty. A ještě k tomu to DPH. Mrzí nás to. Chceme ale odvádět čím dál kvalitnější službu a výsledky. Používáme nástroje, které nejsou zadarmo. Připravujeme se na schůzky a workshopy. Je to sice čas, který klient nevidí. Ale to neznamená, že neexistuje. Je to normální pracovní čas, který zahrnuje zamyšlení, návrhy dalších kroků, zdůvodnění nebo třeba analýzu dat z různých nástrojů.

Tento problém popsal již Lukáš Pítra v článku Proč účtuji i první schůzku? Nebo třeba Karel Borovička ve svém článku Cože? 5000 korun za úvodní konzultaci online marketingu?.

Máte agenturní praktiky, nezaplatím vám

Setkala jsem se s názorem, že můj pracovní čas by neměl být ohodnocen. Že tomu vlastně nemusíme říkat workshop, ale můžeme to považovat za běžné setkání s klientem, kde se poplácáme po ramenou a povíme si, jaké budou následující kroky.

Bohužel nemám čas toto podnikat. Pro své klienty pracuji a co mohu, vyřídím raději po telefonu či e-mailu. Je to pro mě rychlejší, než jezdit na schůzku. Nehledě na to, že mám 2 děti a není pro mě jednoduché vylétat z rodinného hnízda. I zavolání či e-mailovou odpověď eviduji v Togglu. Je to můj pracovní čas. Ale nechávám si za něj skutečně vždy zaplatit? Většinou ne.

Přes to všechno klient platí méně

Každý měsíc na konci připravuji krátké shrnutí pro klienty. Co jsem udělala, jaké odkazy jsem získala. Co navrhuji, co bude potřeba od klienta. Pokud mi měsíčně zaplatíte za 9 hodin a já pro vás budu pracovat 10 hodin, jen velmi výjimečně to řeším. Dokonce to často neřeším, i když pracuji 11 či 12 hodin. Proč? Vážím si každého klienta, jeho podnikání a dlouhodobé spolupráce. Nechci účtovat každou minutu, i když ji eviduji.

Může nastat situace, kdy takovou práci „navíc“ dělám další a další měsíc. Pak může následovat dohoda o navýšení rozpočtu či utlumení mého času, který trávím na projektu.

Proč spolupráce s klientem nevyšla?

Byla jsem brána čistě jako linkbuilder. Ten, kdo musí na web získat co nejvíce odkazů. Ideálně je rozjednat a „dokončit“ v daném měsíci. Jen proto, abych si mohla obhájit svůj čas, za který nám klient platil. Aktivity nad rámce získávání zpětných odkazů nebyly požadovány a pokud ano, ideálně zdarma.

Poučila jsem se. Musím do světa více křičet: „Nedělám jen linkbuilding. Jsem na něj specialista, ale má práce se nezakládá jen na získávání odkazů. Pomohu vám s následnou marketingovou strategií, dám zpětnou vazbu k on-page faktorům, připravím analýzu klíčových frází. Nenajímejte si mě, pokud vám jde jen o odkazy, jejich počet a o rychlost, jakou je budu získávat.

Co si z tohoto krátkého vztahu odnáším?

Dnes jsem bohatší o „nesluníčkovou“ zkušenost s klientem. Cítím, že mě to posunulo dále ve vnímání, s jakým očekáváním za námi můžete přijít a že to vždy není tak jednoznačné.

Chceme klienty, kteří za námi přijdou proto, že nás znají, sledují, věří nám. Víme, že to lze. Důkazem budiž moc hezké doporučení od klienta z profilu Adama na portálu Na volné noze:

Adama a jeho sympatickou ženu jsme si s kolegou najali pro přepracování našeho stávajícího webu. Konkrétně šlo o UX návrh, analýzu klíčových slov pro SEO a související věci. Ač sám pracuju v IT, tyto oblasti jsem rád přenechal odborníkům. Vše bylo zpracováno velmi pečlivě a vynaložené náklady v desítkách tisíc se nám během tří měsíců vrátily na zvýšeném obratu. Adama Vránu i jeho ženu tudíž mohu s čistým svědomím doporučit.

O čem ještě píšu

Napište nám komentář