Souboj Titánů pro SEO analýzu: MajesticSEO vs. Ahrefs

Jste majitelem webu nebo se staráte o přivádění návštěvnosti na web ve firmě? Zřejmě se tedy neobejdete bez šikovného nástroje na analýzu zpětných odkazů. Jaký nástroj zvolit?

Po „smrti“ ? Yahoo Site Explorer ? hledali webmasteři a SEO experti nové šikovné nástroje pro svou práci. Mnoho agentur a společností začalo využívat Open Site Explorer odSEOMozMajestic SEO nebo Link Research Tools. Do popředí se ale velice rychle dostává také Ahrefs.

Zmíněné systémy slouží předně pro analýzu odkazového profilu vašeho webu a konkurence, k odhalení nových linkbuildingových příležitostí a posouzení kvality a důvěryhodnosti zpětného odkazu.

V tomto článku porovnám dva systémy (neboli odkazové indexy), se kterými v současné době v Dobrém webu pracuji. Účelem není odhalit, který nástroj je lepší, ale spíše porovnat výhody a nevýhody jednotlivých systémů.

MajesticSEO

První systém vhodný (nejen) na analýzu odkazového profilu, je sám „velký Majestic SEO“. Pro analýzu webů můžete využít jeden ze dvou indexů: Historic Index (zdroje až 5 let zpět) nebo Fresh Index (zahrnuje odkazy za posledních 60 dnů). Čerstvě indexované odkazy se postupně přesouvají vždy, když se aktualizuje „historický index“.

Site Explorer

Jedná se o základní nástroj odkazového indexu Majestic SEO. Po zadání URL adresy webu do vyhledávacího pole vám nástroj vrátí velké množství informací: souhrn odkazů, nové a ztracené odkazy, anchor texty, odkazující domény, mapu, která vizualizuje, z jakého státu z celého světa přicházejí odkazy na váš web, stránky analyzované domény, seřazené podle ACRanku a tzv. Link Profile s počtem zpětných odkazů celkem, počtem odkazů z domén a Flow metrikami a jejich vyobrazením.

Jednotlivé tabulky s informacemi jsou zastoupeny na záložce „Summary“. Kliknutím na odkaz nad tabulkou nebo grafem pak získáte mnohem více informací s možností všechna data stáhnout v textovém souboru CSV a dále s nimi pracovat.

Ukázka z Majestic Site Explorer. Pod jednotlivými modrými záložkami (Backlinks, New, Lost, Anchor Text, atp.) najdete více informací. Pod nadpisem Subdomain information najdete počet unikátních domén (3,596) a počet odkazů celkem (538,799). Využila jsem databázi Fresh Index.

Od ACRank k Citation Flow a Trust Flow

Původním hlavním hodnotícím číslem v Majestic SEO byla metrika s názvem ACRank (A-Citation-Rank). K jednotlivým analýzám je stále přiřazována na základě důležitosti jednotlivých stránek od 0 (nejnižší hodnocení) do 15 (nejvyšší). Hodnota závisí na počtu unikátních externích domén.

ACRank je velice jednoduchá metrika, která určuje hodnotu webu (podobně jako PageRank od Google, S-rank od Seznamu atd.) Její velký nedostatek je ten, že web s jedním odkazem s ACRank 1 dostává stejné hodnocení (ACRank), jako web s jedním zpětným odkazem s ACRank 15.

V květnu roku 2012 přišel Majestic SEO s novými metrikami: Citation Flow a Trust Flow. Těmito metrikami může být ohodnocena každá URL adresa, doména nebo subdoména.

Porovnání dvou webů a jejich Flow metrik (Citation a Trust Flow). Vidíme, že na web www.estav.cz odkazuje mnohem větší počet odkazů, které jsou zároveň zdroji důvěryhodnějšími.

Každý příchozí odkaz má vlastní Trust Flow a Citation Flow v hodnotách od 0 do 100 a tím získává svoje místo na mřížce 100×100. Odkazy z vyšším Citation Flow leží více vpravo a odkazy s lepším Trust Flow jsou v grafu výše.

Majestic SEO připravil několik důvodů, proč Flow metrikám důvěřovat více než hodnocení od Google (PageRank):

  • Flow metriky jsou přesnější (pohybují se v rozmezí od 1 do 100, ne od 1 do 10).
  • Dvě metriky reprezentují různé hodnoty (kvantitu a důvěryhodnost).
  • PageRank nebývá tak často aktualizován. Flow metriky jsou aktualizované pokaždé, když dojde k aktualizaci indexů (v databázi Fresh Index je to denně).

Další důvody, proč jsou Flow metriky více vypovídající než PR, najdete v článku 5 reasons Flow Metrics are stronger than PageRank.

Kolik vás bude MajesticSEO stát

K dispozici je kromě placené verze i verze zdarma. Pokud si vytvoříte účet a nerozhodnete se pro využití jednoho z předplacených balíčků, budete moci využít Majestic Site Explorer pouze v omezeném rozsahu. Většinou se dostanete pouze k prvním deseti nejlepším výsledkům. Možnost vytvořit si ale jeden z reportů (Standard nebo Advanced) stále zůstává. Stačí přidat do kořenového adresáře vašeho webu verifikační textový soubor nebo povolit robotu nástroje Majestic SEO, aby procházel konkrétní webové stránky v souboru robots.txt.

Pokud nástroj chcete využít v plné síle, máte k dispozici balíček za $49.99, $149.99 stojí verze Gold a Platinum koupíte za $399.99 měsíčně. Více informací najdete nawww.majesticseo.com/plans-pricing.

Uživatelská přívětivost není dobrá, ale výrazně se zlepšuje

Poté, co si vytvoříte účet do Majestic SEO, možná začnete tento nástroj proklínat. V navigaci marně tápete a trápíte se s tím, co je k čemu dobré. Nevzdávejte to. Majestic SEO sice není uživatelsky přívětivý (zlepšuje se, bylo i hůř!), ale má velké množství nástrojů a využití. Určitě systém neházejte do koše po prvním seznámení.

Ahrefs

Na adrese Ahrefs.com najdete sadu nástrojů, která vám pomohou nejen s analýzou zpětných odkazů. Systém Ahrefs používá své vlastní roboty a svůj vlastní (často aktualizovaný) index. Pyšní se tím, že má největší index „živých“ odkazů.

Co v nástroji Ahrefs najdete? Standardní nástroj na průzkum stránek Site Explorer, můžete zde vytvářet reporty (tzv. Backlinks reports) a nástroje na rychlé porovnání 5 domén (Domain Comparison), Batch Analysis – přehled hodnotících metrik (Ahrefs Rank, Alexa Rank), odkazujících domén a odkazů a dalších specifik pro zadané domény nebo URL adresy.

Donedávna systém obsahoval nástroj na analýzu klíčových frází a umístění v SERPu (Keywords Analysis) a nástroj na analýzu konkurence (Competition Analysis), který nabízel dostatek informací o 10 konkurentech ve vyhledávači Google (lze specifikovat TLD). V grafickém znázornění shrnoval porovnání Google PR, statusy z nástroje Ahrefs a aktivitu v sociálních médiích (Facebook shares, Facebook likes, Tweets a Google+1) těchto konkurentů (Během zpracování tohoto článku došlo ke změně a systém ohlásil ukončení nástroje Keywords Analysis s ohledem na podmínky využívání ze strany Google. Zde si můžete přečíst vyjádření na stránkách Ahrefs.com.).

Upozornění ze strany systému Ahrefs.com. Keywords Analysis byl 11. ledna ukončen.

Site Explorer

Obdobně jako v nástroji Majestic SEO zadáte do Site Exploreru jakoukoliv URL adresu a následně dostanete spoustu zajímavých informací. Na panelu Overview uvidíte přehledy:

  • Celkový počet odkazů, celkový počet odkazovaných IP adres, subnets a odkazující domény.
  • Zpětné odkazy ze stránek s TLD .gov, .edu, .com, .net a .org.
  • Typy zpětných odkazů (text, nofollow odkazy, obrázky, přesměrování, sitewide, atd.)
  • Koláčové grafy s typy zpětných odkazů, sloupcový graf s nejčastěji odkazujícími TLD, vývojové grafy ukazující nové a ztracené odkazy a sloupcové grafy přehledně ukazující distribuci anchor textů podle objemu odkazovaných stránek.

Ukázka z Ahrefs Site Explorer. Pod jednotlivými modrými záložkami (External, New/Lost, Anchors, Pages, atp.) najdete více informací.

Z „Overview“ se jednoduše můžete dostat hlouběji do kompletních přehledů samotných externích odkazů (External), nových a ztracených odkazů (New/Lost), anchor textů (Anchors), odkazovaných stránek (Pages), odkazujících domén (Reffering Domains), domény, odkazované z analyzované URL adresy (Linked Domains), seznam věcí, které mohou mít negativní vliv na SEO (Site Issues) a stažení dat (Raw export).

Zpětné odkazy jsou v sekci „External“ seřazeny podle hodnocení Ahrefs rank. Usnadňuje to identifikaci nejcennějších webových stránek pro získání zpětného odkazu. Stejně užitečný je pohled na anchor texty vlastní a konkurentů. Z rychlého pohledu můžete rozeznat, jak moc „přirozené“ zpětné odkazy jsou. Z hlediska analýzy zpětných odkazů u konkurentů je to skvělé místo, kde se nechat inspirovat na získávání zpětných odkazů.

Velkou výhodou je samotná použitelnost Ahrefs. Je rychlý, srozumitelný a uživatelům nabízí pěkné a jednoduché grafy. Ideální varianta pro ty, kteří proklínají Majestic SEO a jeho nemotorný design.

Bez zmínky nemůžeme ponechat schopnost indexovat sociální signály. Máte možnost dozvědět se sdílení, follow a likes pro konkrétní stránky. Bohužel tyto informace často nesedí. Přesto věřím, že je to krok kupředu a že bude docházet k postupnému vylepšování.

Ahrefs Rank

Ahrefs Rank je počítán na základě množství a kvality odkazujících stránek. Plní stejnou úlohu, jako například Google PR, Srank a Flow metriky z Majestic SEO. Každá URL má svoji vlastní hodnotu Ahrefs. Obecně platí, čím větší počet zpětných odkazů má jednotlivá URL, tím má vyšší AR skóre.

Kolik vás bude Ahrefs stát

Ahrefs nabízí balíček Professional za $79, Elite za $179 a verzi Enterprise za $499 měsíčně. Nejlevnější balíček je tedy dražší o $30 (necelých 600 Kč) než nejlevnější balíček u nástroje Majestic SEO.

Více informací najdete na ahrefs.com/pricing.

Jaký je závěr?

Oba dva systémy se často doplňují, Majestic SEO má co do počtu mnohem více nástrojů než Ahrefs. Ahrefs však menší počet nástrojů dokáže vykompenzovat přehledností a zaměřením na sociální metriky. Je ale možné, že zrušením nástroje Keywords Analysis (k 11. lednu 2013) přišel Ahrefs o konkurenční výhodu, kterou nad Majestic SEO mohl získat. Nabízel totiž spojení dvou nástrojů, které žádný podobný nástroj současně neposkytuje.

Zdroj: http://www.lupa.cz/clanky/souboj-titanu-pro-seo-analyzu-majesticseo-vs-ahrefs/

O čem ještě píšu